Křiklavá reklama by měla zmizet z historického centra Prahy

Praha – V Praze začala platit nová pravidla, která křiklavé poutače omezují. Podle magistrátu jich má být míň a mají být vkusnější. Jinde v regionech ovšem skončily podobné snahy fiaskem.

Reklama na masážní salón v historickém Štorchově domě na Václavském náměstí překračuje snad všechna pravidla. Je příliš velká a moc křiklavá. Před chodícím maskotem navíc kolemjdoucí neuteče. Pokud podnik ukřičenou výlohu nezmění, hrozí mu nově pokuta. Obří vývěsní štíty mají nahradit decentní nápisy, plast zase přírodní materiály – dřevo a kov. Zmizet mají i svítící bannery a fosforeskující polepy.

Vyhláška taky zakazuje umísťovat název firmy na střechu. Výjimka ale existuje, a to když je nápis součástí návrhu architekta budovy, jako třeba na obchodním domě Baťa. Jestli se pravidla dodržují, budou památkáři kontrolovat v terénu. Přísnější budou památkáři na Starém Městě, benevolentnější kolem něj. Křiklavá reklama mnohé zákazníky spíš odradí.

Video Reportáž Markéty Bidrmanové
video

Reportáž Markéty Bidrmanové

Karlovy Vary hledají způsob, jak regulovat obsah reklamních nápisů v centru lázní déle než deset let. Kvůli všudypřítomným ruským nápisům se tu turisté cítí spíš jako v Petrohradu. Zakázat používání ruských tabulí v centru ale město nemůže. „Takovou vyhlášku by ministerstvo vnitra velice pravděpodobně zrušilo,“ říká mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál.

V Brně je zase plachta s reklamou přes celou fasádu takřka v centru. Město přitom reguluje poutače na památkách vyhláškou. Ale ani hrozba až dvoumilionové pokuty nezafungovala.