Železniční tunel na Slovensko je po modernizaci k nepoznání

Střelná (Vsetínsko) – Tunel u Střelné na Vsetínsku na hlavním železničním tahu z Prahy do Košic se po důkladné opravě vrátil do plného provozu. Rekonstrukce ho ale výrazně změnila, kolejnice uvnitř jsou bez štěrkového lože, upevněné k betonové desce. Správa železniční dopravní cesty kromě tunelu modernizovala také přilehlých šest kilometrů trati mezi slovenskými hranicemi a nádražím v Horní Lidči.

Železniční správa začala Střelenský tunel opravovat před koncem roku 2011. Rekonstrukce probíhala za provozu, dělníci vždy pracovali na jedné koleji, zatímco kolem nich projížděly mezistátní expresy. Teprve podruhé použili železničáři neobvyklou technologii položení kolejí. „Jde o konstrukci železničního svršku bez štěrkového lože, jejímž hlavním nosným prvkem je armovaná betonová deska, do které je vetknuto upevnění kolejnic,“ přiblížil mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Spolu s tunelem modernizovala SŽDC šest kilometrů trati mezi Horní Lidčí a hranicemi se Slovenskem, mírně se tak zrychlí průjezd horským pohraničním úsekem. „Revitalizací kolejového svršku a spodku se zlepšily jízdní parametry. Došlo ke zvýšení traťové rychlosti až na 90 kilometrů za hodinu a zřízení bezstykové koleje,“ popsal mluvčí Tesař. Stavbaři také opravili mosty a propustky, vyměnili trakční vedení a zabezpečovací zařízení. Zastávka ve Střelné má nová nástupiště, přístřešky či osvětlení, dostala také informační panely a staniční rozhlas.

Železniční trať ze Vsetína na Slovensko patří v Česku k nejmladším. Vznikla ve 30. letech minulého století propojením dosavadních lokálek především proto, že dosud jediná hlavní spojnice Moravy a Slovenska – Košicko-bohumínská železnice – vedla přes sporné Těšínsko. Dnes jezdí vlaky z Prahy do Žiliny a Košic přes Bohumín i Vsetín, cesta po jižní trase je asi o čtvrt hodiny kratší, ačkoli vede po staré trati a jede se mnohem nižší rychlostí.