Bude mít D5 novou křižovatku? Plzeňští chtějí napojit zónu Líně

Plzeň – O stavbu nové dálniční křižovatky u Plzně usiluje město a také Plzeňský kraj. Chtějí na dálnici D5 napojit plzeňské letiště v Líních. Na jediném mezinárodním letišti v kraji vznikla také logistická zóna, investoři se do ní ale nehrnou. Kraj by proto chtěl zónu, kterou zatím stát pronajímá společnosti Planestation, získat a sám pronajmout. O vybudování zóny prý má zájem čínská vláda. Pro příchod nových investorů však je napojení na dálnici klíčové.

Napojení na dálnici, železnici a současně letiště – to vše letiště Líně má, ukázalo se však, že současná příjezdová trasa od dálnice nevyhovuje. Obyvatelé obce Líně si stěžují na projíždějící kamiony, ty si zase několik kilometrů zajíždějí. Provozovateli letiště a zóny Líně se proto nedaří. „Projekt se nenaplňuje a snad by měla být ukončena spolupráce mezi státem a firmou prostřednictvím ministerstva obrany. A kraj teď začne jednat o tom, že by to převzal,“ řekl náměstek plzeňského primátora Martin Zrzavecký.

Kraj se zónou Líně a také jejím napojením na dálnici počítá v připravovaných zásadách územního rozvoje. „Rozvojová zóna by měla být primárně pro Plzeň, protože Borská pole už jsou plná. Ale aby měla hodnotu, tak potřebuje napojení,“ upozornil hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Nová křižovatka má vzniknout před Sulkovem, v územním plánu je zanesena jako veřejně prospěšná stavba.

Křižovatku na dálnici ovšem bude muset postavit státní Ředitelství silnic a dálnic. Jeho generální ředitel David Čermák odhadl investici na 200 milionů korun. Zatím mají silničáři k dispozici studii křižovatky a přivaděče od letiště, nelíbí se jim ale, že by se měla stavět křižovatka mezi dvěma existujícími. „Začali jsme diskutovat s krajem,“ řekl Čermák. „Není to jen o ŘSD, ale i o ministerstvu dopravy. Největší obavy mám z ministerstva vnitra, které by povolovalo křižovatku na výjimku,“ dodal. Kraji ale slíbil, že to s ministerstvem dopravy vyřeší.