„Únosnost na krajnicích je menší, než se předpokládalo,“ řekl Čermák s tím, že překvapivě špatná kvalita podloží pod dálnicí se projevila i na jiných opravovaných částech komunikace a liší se i v rámci jednotlivých úseků. OHL ŽS, která dálnici u Velké Bíteše opravuje, z tohoto důvodu zastavila stavbu.
Náklady na sanování a práce navíc v souvislosti s odvodněním podloží odhadla stavební firma na řádově miliony korun. Pokračování v pracích je podmíněné schválením nové realizační dokumentace stavby. Podobný problém s podložím ředitelství řeší i na úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Tam ale jedná o urychlení stavby a alespoň betonáži části jízdního pásu před zimní stavební přestávkou.
Ministr dopravy Zdeněk Žák dnes v rádiu Impuls uvedl, že chce rekonstrukci dálnice zrychlit. Mimo jiné hodlá prosadit u hygieniků, aby umožnili stavební práce v noci, které jsou v okolních zemích povolené, v Česku je však předpisy údajně znemožňují.
Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svou životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.

Práce na některých úsecích D1 stojí
Zpomalení oprav na D1 přimělo Ředitelství silnic a dálnic změnit podmínky, za kterých se budou modernizovat další úseky. Stavební firmy by napříště mohlo motivovat například zkrácení termínu výstavby a ve hře je i povinnost platit za každý den opravy dálnice.
„Celá modernizace D1 je jedno velké neštěstí. Jak pro český stát, tak pro uživatele dálnice. Špatně je celý systém, který nemotivuje všechny účastníky, aby se chovali prospěšně,“ říká ministr dopravy Zdeněk Žák (nestr.).