Opravu památek z kovu mají pod palcem v Hronově

Hronov - Kovářské řemeslo se řadí mezi ty vůbec nejstarší - první předměty totiž pocházejí už z doby 3 000 let před Kristem. I tento obor ale podléhal módě, aby se vždy navrátil k původním, osvědčeným technikám. Své o tom ví i kovář a restaurátor Petr Hartmann, který ve své dílně v Hronově navrací dílům starých mistrů někdejší půvab. Je jedním z mála, který má od státu licenci na restaurování národních kulturních památek z kovu. S jeho prací se mohou seznámit turisté v celé republice.

Na dílo Petra Hartmanna kupříkladu denně spočinou ruce stovek turistů z celého světa. V hronovské dílně totiž vznikla kopie mříže s bronzovým reliéfem svatého Jana Nepomuckého na Karlově mostě v Praze. Pro štěstí si na něj sahají lidé během procházky. Velmi poškozený originál pochází patrně z počátku osmnáctého století a jeho stav nedovoloval využít jej k pouhé opravě.

Bez kopie se naopak obešly třeba vstupní barokní dveře v kostele svatého Havla na Starém Městě. Olmazovací kůra starých věcí začíná vždy jejich důkladnou prohlídkou. Zkoumá se povrch i původní barevnost. Poté se kovář poradí s památkáři a pustí se do díla. „Problém je v tom, že většina těchto starších věcí na sobě nese velké množství barevných vrstev. Ono už samo o sobě šetrně sundat ty jednotlivé vrstvy tak, aby se nepoškodily ty původní, které se tam dochovaly, je problém a poměrně náročná, zdlouhavá práce,“ říká Hartmann.

  • Kovářské práce Petra Hartmanna zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4870/486956.jpg
  • Kovářské práce Petra Hartmanna zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4870/486958.jpg
  • Kovářské práce Petra Hartmanna zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4870/486957.jpg
  • Kovářské práce Petra Hartmanna zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4870/486955.jpg

Už 15 let Hartmann opravuje kování na benediktinském klášteře v Broumově. Zatím nejzajímavější prací byly barokní balkonové mříže na druhém nádvoří. Klášter vznikl podle návrhu slavného barokního architekta Kiliána Ignáce Dientzenhofera a právě na obnově kování jeho staveb Hartmann často pracuje. „Dientzenhofer si patrně najímal vždy stejné mistry. Nám se stalo na všech pracích z těchto objektů, že jsme našli signaturu od jednoho kováře. Ty práce se vlastně po 300 letech sešly v jedné dílně,“ dodává Hartmann.

Restaurování kovu v hronovské dílně P. Hartmanna (zdroj: ČT24)