Vlaky v Brně jezdí (téměř) normálně, velká výluka skončila

Brno – Krátce před jednou hodinou v noci se na viaduktu přes Křenovou ulici u brněnského hlavního nádraží stalo to, co již mnohokrát za posledních více než 160 let – projel po něm vlak. Byl první bezmála po měsíci, kdy vlaky od severu na brněnské hlavní nádraží nemohly, končily proto jinde a dálkové spoje Eurocity zastavovaly na provizorní zastávce na dolním nádraží. Teď jsou na severním zhlaví hlavního nádraží nové koleje a také vyhřívané výhybky, které by měly v zimě zabránit zamrzání.

Výluka, kvůli které vlaky přijíždějící do Brna od Blanska či Kuřimi, končily v Židenicích nebo Králově Poli, trvala zhruba měsíc, začala 13. července. „Oprava viaduktu proběhla podle plánu,“ podotkl brněnský oblastní ředitel SŽDC Pavel Surý. Podobně o ní hovoří České dráhy, kterým kvůli odklonům nepřišlo mnoho stížností, i brněnský dopravní podnik, který zajišťoval náhradní autobusovou dopravu. „Zjistila jsem si to na internetu a ještě u pokladny,“ pochválila dostupnost informací během výluky také cestující Milada Štuplová.

Současně s výlukou u hlavního nádraží skončila i další výluka, která ovlivňovala železniční dopravu v Brně a na jižní Moravě – vlaky kvůli ní nejezdily z krajského města do Přerova. Pokračuje však výluka na trati do Hrušovan nad Jevišovkou. Ta bude pokračovat až do druhé poloviny září.

Ondřej Schneider o konci brněnské výluky (zdroj: ČT24)

Jízdu dálkovým vlakem přes dolní nádraží potom přilákal do Brna fanoušky železnice z celé země – jízda po nákladní trati a především zastavení na provizorní stanici představovaly ojedinělou příležitost. Velkou brněnskou železniční výluku však bylo možné vnímat také jako zkoušku. Expresní vlaky, které Brnem projíždějí na cestě z Prahy do Vídně nebo Bratislavy, totiž zastavovaly poblíž místa, kde by podle plánů magistrátu mělo vzniknout nové hlavní nádraží. Projekt přesunu stanice Brnem stále rezonuje, na jaře ho podpořilo tehdejší vedení ministerstva dopravy, prosazuje ho také vedení města i části Brno-střed. „Z pohledu centra města vnímám možnosti pro úpravu prostranství kolem současného hlavního nádraží. Všichni vnímáme mírný dopravní zmatek okolo, bezdomovce i další negativa,“ řekl starosta Brna-střed Libor Šťástka.

Zhlaví hlavního nádraží
Zdroj: ČT24

Návrhy na přesun nádraží se v Brně začaly objevovat již před druhou světovou válkou. Významným městským tématem je však zhruba posledních deset let. V roce 2004 se kvůli budoucí poloze nádraží uskutečnilo i referendum. Drtivá většina hlasujících sice byla proti odsunu, výsledky ale nebyly platné kvůli nízké účasti. V roce 2008 potom krajský soud zrušil územní rozhodnutí pro nádraží v odsunuté poloze.

Při letní výluce hlavního nádraží vlaky v Brně zastavovaly zhruba v místech, kde by mělo vzniknout nové nádraží
Zdroj: ČT24