Bez mostů a v provozu – uzavírka D1 skončila

Divišov – Z Prahy do Brna opět vede dálnice. Skončila totiž obousměrná uzavírka D1 v úseku Šternov–Psáře, která znemožňovala nepřerušovanou cestu od sobotního večera. Ředitelství silnic a dálnic během uzavírky nechalo strhnout dva mosty, které přes dálnici vedly. Otevření nabralo zpoždění oproti plánované desáté hodině, úklid vozovky u Šternova skončil až ve 12:25. Otevření dálnice ovšem neznamená, že by byl úsek průjezdný zcela bez omezení – až do středy bude k dispozici snížený počet pruhů, zejména ve směru na Brno se tak mohou tvořit kolony.

Řidiči, kteří večer, v noci nebo ráno cestovali mezi Prahou a Brnem nebo třeba Benešovem a Havlíčkovým Brodem, strávili na cestě delší dobu než obvykle. Zejména krátce po uzavření dálnice v sobotu v osm večer byl provoz na objízdných silnicích druhé třídy velmi hustý, v Uhlířských Janovicích se tvořily kolony. Největší problémy měli cizinci, kteří o uzavírce předem nevěděli a nevyznali se ve značení objížďky. Někteří řidiči si zase objížďku ve směru na Prahu zkracovali a projížděli po úzké a nekvalitní silnici přes Český Šternberk.

Otevření dálnice D1 po noční demolici se zdaleka netýká celé její šíře. Jezdit se bude pouze v jednom jízdním pásu. Především ve směru na Brno proto mohou řidiči očekávat komplikace. "Na Prahu se bude jezdit ve dvou pruzích, na Brno zůstane ještě do středy jeden pruh,„ přiblížil generální ředitel ŘSD David Čermák. Ve čtvrtek se provoz opět vrátí do klasického “modernizačního" režimu, kdy se jezdí v každém směru ve dvou zúžených jízdních pruzích s rychlostí sníženou na 80 km/h.

Kvůli demolici mostů museli řidiči objíždět část dálnice D1. Najeli i desítky kilometrů navíc.
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš

Mosty padly rychle, úklid se protáhl

Strhnout mosty u Šternova a Psář se podle generálního ředitele ŘSD Davida Čermáka podařilo nečekaně rychle. „Mosty měly být strženy mezi půlnocí a jednou hodinou. Podařilo se to už před jedenáctou hodinou,“ poukázal. Mosty spadly do hlíny, která byla na dálnici nasypaná, aby trosky nepoškodily vozovku. „Technologický předpis bourání jsme připravovali velmi svědomitě. To se zúročilo v tom, že šly mosty tak brzy dolů,“ podotkl Ivan Čásenský z ŘSD.

Po zbytek noci a celé ráno potom dělníci uklízeli sutiny, které z betonových přemostění zbyly. Po desáté, když už měla po dálnici opět začít jezdit auta, se ale ukázalo, že demolice se zcela nepodařila a bylo nutné otevření odložit. „Hlavní problém byl vyčnívající kus sutin mostu, který se musel dobourat,“ zdůvodnil stavbyvedoucí společnosti Eurovia CS Tomáš Cvach. Navíc demolice poškodila nezpevněnou krajnici.

Bez mostů se teď budou muset obejít lidé ze středočeských obcí, pro které představuje dálnice velkou překážku. Podle starosty obce Psáře Ladislava Kadlečka nedaleký most přes D1 používají motoristé, zemědělci i chodci. „Bude to složitější, ale budeme se bez něj muset obejít,“ podotkl. Druhý zbouraný dálniční most je u Šternova, jeho stržení však podle starosty Zdeňka Eichlera nezpůsobí větší potíže, protože je poblíž jiný most. Ten se bude bourat až při další fázi dálniční modernizace.

Třetí uzavírka za tři měsíce

Uzavírka dálnice D1 kvůli bourání byla již třetí za poslední tři měsíce. Poprvé museli řdiči na objízdné trasy v červnu, kdy se boural most mezi Humpolcem a Jihlavou, potom znovu na počátku července, kdy nechali silničáři strhnout hned šest mostů v úsecích Loket–Hořice a Lhotka–Velká Bíteš. Ředitelství silnic a dálnic v květnu zahájilo rozsáhlou opravu tahu D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Chce dálnici rozšířit, aby bylo možné v budoucnu jednoduše přistavět dodatečné jízdní pruhy, a především opravit její povrch, který má za sebou nepřetržité více než třicetileté využívání.