Praha 8 zavede parkovací zóny magistrátu navzdory

Praha – Zavedení parkovacích zón na přetížených místech navrhuje vedení Prahy 8. Chce je prosadit přesto, že pražský magistrát zóny placeného stání zatím rozšiřovat nechce a nejprve plánuje přepracování celého dosavadního systému. Podle radnice Prahy 8 je situace zejména v Karlíně neúnosná, proto chce zóny na některých místech zavést, a to již od počátku příštího roku. Praha 8 ale nebude první, která vlastní parkovací systém zavede, například v Praze 9 mají lidé ve vytížené části Vysočan v okolí sportovní haly zvláštní parkovací povolenky.

Odtažení auta parkujícího v modré zóně a placení za parkování v oranžové či zelené zóně hrozí dnes řidičům, kteří přijedou do Prahy 1, 2, 3 nebo 7. Území Prahy 8 bezprostředně sousedí s první městskou částí, hned za vodou je „sedmička“ a od Prahy 3 ji odděluje Vítkov. Stalo se z ní proto odkladiště aut, jejichž řidiči se nevejdou do centrálních částí nebo v nich nechtějí za stání platit, tvrdí radnice. „Karlín, střed Libně a okolí metra Kobylisy nestačí pojmout parkující automobily - kromě rezidentů zde automobily odstavují i zaměstnanci firem z okolí či lidé mířící do centra. Je proto logické, že chceme vyhovět občanům a vyřešit parkování místních,“ uvedl zástupce starosty Prahy 8 Michal Švarc (TOP 09).

Zavedení parkovacích zón na svém území dlouhodobě žádala radnice Prahy 8 magistrát, ten však letos rozhodl, že v nejbližší době systém placeného parkování rozšiřovat nebude. Praha 8 se proto rozhodla zavést vlastní systém, který by k návštěvníkům neměl být tak přísný jako v centrálních městských částech (a části Radotína, kde zóny také jsou).

Základem ovšem budou také zóny vyhrazené pouze místním obyvatelům, kteří od radnice zdarma dostanou parkovací karty. Radniční návrh počítá s tím, že návštěvníci městské části budou moci zaparkovat ve špičce, ale nebude možné odstavit auto na ulici ráno na cestě do práce a večer si ho vyzvednout. Zákaz parkování pro „přespolní“ tak bude platit od 11 do 14 hodin, ve vybraných lokalitách do 22 hodin. „Systém umožní i krátkodobé parkování návštěv či zásobování tak, aby nedošlo k omezení pohybu a obslužnosti v této lokalitě,“ uvedla mluvčí Prahy 8 Helena Šmídová. Také při vydávání karet slibuje Praha 8 větší velkorysost než čtvrti, kde už placené parkování funguje. Karty totiž získají kromě lidí s trvalým bydlištěm ve zpoplatněných ulicích také prokazatelní nájemci bytů, firmy a majitelé domů.

Magistrát letos v dubnu rozhodl, že před dalším rozšiřováním systém parkování v Praze přepracuje. Tehdejší náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek (ODS) chtěl, aby už nebylo parkování rozděleno přísně podle městských částí, nýbrž byly jednotné parkovací karty pro centrum města, kde už se používají, a s mírnějším režimem by bylo placené parkování i ve zbytku města. „Přinese to výhodu, že když si někdo koupí kartu v Praze 4, může zaparkovat v zóně v Praze 8,“ řekl na jaře Nosek. Magistrát ale bude mít svoji koncepci hotovou nejdříve v roce 2015. Rozhodnutím počkat proto popudil některé radnice, kromě Prahy 8 totiž chtěla co nejrychlejší rozšíření zón také Praha 4, 5 a 6 – ty rovněž sousedí s částmi, kde už parkovací zóny jsou.

Navržený systém parkování v Praze 8

  • lokality: Karlín, Libeň, okolí stanice metra Kobylisy
  • období výhradně rezidnenčního parkování: 11–14 hodin (místy do 22 hodin)
  • parkovací karty: zdarma pro obyvatele a firmy včetně těch bez trvalého bydliště