Rekonstrukce olomouckého nádraží přijede s ročním zpožděním v říjnu

Olomouc – Odkládaná rekonstrukce olomouckého nádraží začne 7. října. Konečný termín oznámil hejtmanův náměstek Alois Mačák (ČSSD). Během dvou let by se měla zastaralá stanice změnit v důstojnou součást hlavního tahu z Čech na severní Moravu a do Polska či na Slovensko. Správa železniční dopravní cesty za výměnu kolejí či přestavbu nástupišť zaplatí 3,1 miliardy korun.

Rekonstrukce železniční stanice Olomouc je jedním z míst, která úpěnlivě čekají na rekonstrukci. Čeká na ni déle, než předpokládali i sami železničáři, měla začít již loni na podzim, ale kvůli průtahům s výběrovým řízením se to nepodařilo. Teď ale už jsou dodavatelé vybráni a konečně určen je i termín, kdy rekonstrukce začne. „Rekonstrukce železniční stanice za zhruba 3,1 miliardy korun bude slavnostně zahájena v pondělí 7. října. Bude to jedna z nejvýznamnějších investičních akcí v Olomouckém kraji,“ řekl náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák.

Olomoucké hlavní nádraží leží na hlavním západo-východním železničním tahu Českem, je součástí třetího a současně odbočné větve druhého tranzitního železničního koridoru a také evropského tahu Le Havre–Lvov. Patří však k posledním místům, kde musí všechny vlaky zpomalit a dosud klidnou jízdu vystřídá hluk a házení na starých kolejnicích. Kdo na nádraží vystupuje, ocitá se na starých nástupištích a posléze v tmavých úzkých podchodech. To vše by se mělo do listopadu 2015 změnit, plánuje SŽDC. Projekt nádražní rekonstrukce počítá s rekonstrukcí všech stávajících nástupišť a stavbou ještě jednoho nového a opravou starého podchodu. Vlaky se budou po dokončení prací pohybovat po nových kolejích, jejich souhrnná délka bude 13 kilometrů. Rekonstruovat nechají železničáři také dva mosty a silniční nadjezd. Nové bude také zabezpečovací zařízení a informační systém pro cestující. Bezpečnost cestujících a provozu bude nově hlídat kamerový systém.

Vlaky přijíždějící na rekonstruované olomoucké nádraží od Zábřehu nebudou brzdit s několikaminutovým předstihem. V oblasti přednádraží se bude podle údajů jezdit až 160kilometrovou rychlostí, průjezd kolem nástupišť bude možný maximální rychlostí 140 km/h.

Celá akce začne zhruba s ročním zpožděním. SŽDC nejprve předpokládala, že práce zahájí loni na podzim. Problém však byl s tendrem. Správa ho vypsala v rámci velkého balíku pěti nákladných rekonstrukcí, v listopadu po vyhlášení vítěze se však odvolal jeden z neúspěšných účastníků. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potom z tendru vítěznou nabídku společností Eurovia CS, Subterra a Elektrizace železnic Praha vyloučil – rozhodoval ovšem až do dubna a v červnu konečně zamítl jeho předseda rozklad, který SŽDC proti rozhodnutí podala. Nakonec správa vyhlásila vítězem sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau CZ, které se původně umístilo druhé.

Kolejiště s ostrovními nástupišti je poslední místo v oblasti olomouckého hlavního nádraží, které čeká na rekonstrukci. Prostor před nádražní budovou prošel rozsáhlou změnou v minulých letech, kdy dostal novou podobu terminál MHD a autobusů, drobných úprav se také dočkaly odbavovací prostory uvnitř budovy.