Utrpení na D1: Po klidném rozběhu oprav přišly kolony a hlavně zmatky

Jihlava – Kolony, zúžené jízdní pruhy s nečekanými nástrahami a hlavně zmatkující řidiči jsou teď součástí všedního dne na dálnici D1 napříč Vysočinou. Nejenom kvůli velké modernizaci, ale i menším opravám je uzavřena zhruba třetina její délky v kraji, podle řidičů i policistů představuje problém hlavně nepřehledné značení. Ministerstvo dopravy kritiku odmítá s tím, že žádné podněty od motoristů nemá.

Když se na jaře rozbíhaly první práce na tzv. modernizaci dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou, obávali se řidiči, silničáři i obyvatelé obcí na Vysočině, co se stane. Nakonec se nestalo téměř nic, provoz byl plynulý – možná o maličko slabší, protože dráhy hlásily více cestujících mezi Brnem a Prahou, policisté si zase stěžovali na více přetížených kamionů na alternativní trase na silnici I/35. Na ty, kdo po nejstarší české dálnici cestují, teď čekají místy kolony, navíc i dlouhé rozkopané úseky a záludná místa, kde je obzvlášť snadné nabourat.

Blízká setkání kamionového druhu

Silničáři při přípravě velkých – a v posledních době i menších – oprav D1 vymysleli systém, kdy řidičům zůstanou k dispozici v obou směrech dva pruhy. Protože ale potřebují dělníci u svodidel či na krajnici prostor kvůli práci i své bezpečnosti, jsou úzké. Například na 134. kilometru u Měřína (kde probíhá drobnější údržba do konce října) mají řidiči v levém pruhu k dispozici jen dvoumetrovou šířku, s kamiony v pravém pruhu se tak setkávali intiměji, než by jim bylo milé. Když se do levého pruhu dostane třeba autobus, hrozí i kolize. U Měřína se takto jezdí již od června, teď teprve úřady uvažují o úpravě. „Pokud se ukáže, je tam tam problém, jsme připraveni to řešit,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Nebezpečná místa jsou ale i na dalších místech v okolí, kde se jezdí v režimu 2+2 pruhy, a kde jsou kvůli pracím na středovém pásu auta odvedena až na krajnici. Chybějí proto připojovací pruhy a řidiči, kteří přehlédnou značku a čářu, u které mají zastavit, tak vjíždějí přímo do jízdního pruhu. Způsobili tak už deset nehod, podle policie však řidiče nelze považovat za jediné viníky. Provizorní vodorovné značení je totiž po několika měsících používání už hůře viditelné. „Naši policisté budou kontaktovat správce silnice, aby obnovil dopravní značení, aby ho řidiči zřetelně viděli,“ slíbila proto policejní mluvčí Dana Čírtková.

Při modernizaci dálnice D1 se najíždí přímo do jízdního pruhu.
Zdroj: ČT24

Velké opravy budou pokračovat ještě roky, menší nejdéle do zimy

V posledních dnech se řidiči mířící na Prahu museli nedaleko Humpolce seřadit do jediného pruhu, aby nevadili při opravě dálničního mostu na 81. kilometru. Toto razantní omezení sice skončilo, aby neovlivnilo páteční a víkendovou dopravu, přesto zůstává dálnice D1 mezi Prahou a Brnem rozkopána na desítkách kilometrů.

Cesty zúženými jízdními pruhy čekají řidiče v úsecích:

  • 41.–49. kilometr (modernizace Šternov–Psáře)
  • 66.–86. kilometr (souběh modernizace Loket–Hořice a menší opravy Hořice–Humpolec do 31. 10.)
  • 90.–96. kilometr (menší oprava u Humpolce do 29. 9.)
  • 104.–112. kilometr (modernizace Větrný Jeníkov–Jihlava)
  • 133.–135. kilometr (menší oprava u Měřína do 31. 10.)
  • 153.–162. kilometr (modernizace Lhotka–Velká Bíteš)

Kromě omezeného prostoru a blízkým setkáním s kamiony musí řidiči počítat také s rychlostním limitem. Ten činí 80 km/h, kromě bezpečnosti samotných řidičů a cestujících je důvodem hlavně bezpečnost dělníků, které ohrožují nejenom auta samotná, ale také například kamínky odlétající od jejich kol.

Blanka Poulová o uzavírkách na D1 (zdroj: ČT24)