Železniční neštěstí ve Studénce po dvou letech projednává soud

Nový Jičín – Po téměř dvouleté přestávce se před Okresní soud v Novém Jičíně vrátil případ tragického železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku z roku 2008. Rychlík Comenius tehdy narazil do silničního nadjezdu, který se krátce předtím zřítil na trať. Při havárii zemřelo osm lidí a na 90 dalších bylo zraněno. Na lavici obžalovaných stanulo 10 osob (pracovníci stavebních firem, úředník a živnostník) a dozorující žalobce Aleš Kopal dnes nevyloučil, že toto číslo může ještě vzrůst.

Senát novojičínského okresního soudu se případem zabývá od června 2011, poslední jednání se konalo v listopadu téhož roku. Pak bylo stání několikrát odročeno, a to až naneurčito. Dnes soud shrnul dosavadní průběh kauzy, líčení bude pokračovat zítra výsledkem svědků z řad poškozených a soudních znalců.

Vypovídat bude mj. profesor Jiří Studnička, jehož znalecký posudek byl podkladem pro policii a státní zástupce při vznášení obžalob. Líčení jsou naplánovaná na dalších čtrnáct dní. „Už nyní je ale zřejmé, že na některé znalce jeden den stačit nebude,“ řekl soudce Jaromír Pšenica; obhájci totiž už avizovali, že každému soudnímu znalci chtějí dát dva dny, jen pro Studničku mají připraveny otázky i na dvaceti stranách.

Předseda Okresního soudu v Novém Jičíně Karel Hanzelka odmítá, že by se proces, který se po dvou letech znovu rozbíhá, zbytečně protahoval - jak započatým líčením, tak dosavadní prodlevou. „Prodlevu zavinila snaha získat data smazaná z počítače jednoho z obžalovaných. To se nejprve nedařilo. Když se to povedlo, chtěli se s nimi seznámit i další znalci,“ vysvětlil Hanzelka.

Žalobci chtějí před soud pohnat zástupce kraje i stavebního úřadu

Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Podle jejich obhájců je ale obžalovaných málo, navrhují, aby se řady rozšířili o zástupce investora, čili Moravskoslezského kraje, který dával podmínky, jak má rekonstrukce mostu ve Studénce vypadat. Před soud chtějí pohnat i zaměstnance stavebního úřadu. „Stavební úřad na stavbě neudělal jedinou prohlídku, přestože měl udělat čtyři, stavbu povolil, aniž by zkoumal nutnosti výluk,“ prohlásil advokát furmy Bögl & Krýsl Radek Ondruš. „Ve věci byly porušeny rozsáhlé bezpečnostní předpisy. Způsob, jak ochránit lidi, bylo prosté snížení rychlosti, což by stálo několik desítek tisíc. Někdo tu hazardoval se životy lidí, aby ušetřil.“

Státní zástupce Aleš Kopal, který má případ na starost, připustil, že by se mohl seznam obžalovaných rozšířit. „Už dříve jsme tvrdili, že budeme zvažovat i eventuální další trestní stíhání, ale až po výslechu veškerých znalců,“ řekl dnes novinářům.

Bez rozsudku není odškodnění

K nehodě došlo 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce tehdy spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius na trase z Krakova do Prahy. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, další dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo celkem 95 pasažérů a škoda přesáhla 177 milionů korun.

Podle vedoucího vyšetřovacího týmu Comenius Jiřího Jíchy byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Spis, který čítá 15 000 stran, se dostal k soudu v červnu 2010. Dodnes ale nepadl pravomocný rozsudek. Předseda senátu odložil na neurčito, protože chtěl dát dost času znalcům, aby vypracovali posudky nové.

Na rozsudek přitom čekají kromě obžalovaných i všichni poškození, kteří teprve poté budou moci žádat odškodnění. „Považujeme opravdu za nehoráznost, že jsou neustále vyžadovány další odborné posudky. Nedokážeme si vysvětlit, proč tak dlouho trvá taková jasná věc,“ pozastavuje se nad průběhem procesu zástupkyně poškozených Naděžda Tomčíková. Kdy zazní verdikt, ale soudce ani teď odhadnout nedokáže.