Silnici Brno–Svitavy, část severní alternativy k D1, uzavřela oprava

Blansko – Na silnici I/43, která slouží jako alternativa k dálnici D1 mezi Brnem a Prahou, začala velká rekonstrukce – právě v době, kdy vrcholí letošní opravy právě na „déjedničce“. Pracuje se mezi Lipůvkou a Lažanami, silnice je zde zcela uzavřena. Objízdná trasa vede přes Blansko, které zažívá nezvyklý dopravní nápor. Oprava státní silnice potrvá do 1. října.

Silnice I/43 vede z Brna do Svitav, odkud lze pokračovat do Hradce Králové a dále třeba do Liberce nebo po dálnici do Prahy. Denně tudy jezdí 20 tisíc aut, která teď nemohou projet úsekem Lipůvka–Lažany. Objízdná trasa vede přes Blansko a Rájec-Jestřebí, kam se teď veškerá doprava ze svitavské silnice na dva týdny nastěhovala.

Ráno se ukázalo, že pokud nenastane mimořádná událost – nehoda, popř. porucha – není kvůli objížďce důvod k obavám. „Krizovým místem je kruhový objezd, v jehož blízkosti je křížení se železniční tratí. V okamžiku, kdy se uzavřou závory, tak řidiči musí počítat s tím, že kruhový objezd nebude do tohoto směru průjezdný,“ upozornila však policejní mluvčí Iva Šebková. Řidiči by měli být opatrní také na silnici z Lipůvek do Blanska, která je úzká a kluzká. „V minulých dnech jsme tam měli několik dopravních nehod. Pokud by k nehodě došlo během této objízdné trasy, tak by to značně zkomplikovalo celkovou dopravu a průjezdnost,“ zdůraznila mluvčí Šebková.

Přes své vysoké zatížení nepatří podle statistik brněnsko-svitavská silnice k nejnebezpečnějším, v mapě rizikovosti EuroRAP je hodnocena jako středně riziková. Přesto je na jižní Moravě známa jako silnice smrti. Zvýšení bezpečnosti by měla přinést přestavba na rychlostní silnici R43, která se však průběžně odkládá kvůli nedostatku peněz. Dnes stát počítá se zahájením její výstavby nejdříve v roce 2025.