Sportovní wikov dostal původní podobu

Kopřivnice (Novojičínsko) – Renovovaný a z velké části znovu postavený vůz od někdejší prostějovské automobilky Wikov typu 7/28 představila restaurátorská dílna Ecorra v Kopřivnici. Vůz má původní podvozek, jeho útroby skrývají také originální motor. Karosérii museli restaurátoři postavit novou. Inspirovali se podobu, kterou wikov měl, když v roce 1930 závodil na Masarykově okruhu v Brně.

Renovace jednoho z nejstarších vozů značky Wikov trvala téměř dva roky, začala loni v lednu. Restaurátoři měli náročný úkol – kromě opravy dochovaného podvozku, motoru a několika dalších dílů museli především sami vyrobit karosérii a sehnat další součásti. Podle mediálního zástupce renovátorů Jaroslava Baďury koupil torzo vozu před několika lety od tehdejšího majitele pravnuk spoluzakladatele firmy Wikov Martin Wichterle.

Teď práce skončila, dílna Ecorra se může pochlubit wikovem, který vypadá, jako by právě opustil vrata prostějovské továrny. „Jde o vozidlo vybavené čtyřválcovým motorem o obsahu necelých 1500 kubíků, který dosahoval zhruba rychlosti až 140 kilometrů v hodině. Váha vozidla je 900 kilogramů a při stavbě jsme vycházeli z dalšího originál typu, který vlastní soukromý majitel v Praze,“ řekl majitel Ecorry Vítězslav Hinner. Sportovní verze typu 7/28 vznikla pouze v deseti kusech, není to však unikát – další má například Národní technické muzeum. 

Firma Wikov vznikla krátce po první světové válce sloučením dvou prostějovských strojíren Wichterle a Kovářík. S výrobou automobilů začala experimentovat na počátku 20. let. „Prvním sériovým autem pro běžný prodej byl Wikov 7/28 uvedený v roce 1925, sportovní provedení vozu se objevilo v roce 1928,“ uvedl Jaroslav Baďura.

Sportovní wikov dostal původní podobu (zdroj: ČT24)

Firma vyrobila i několik dalších typů aut, včetně nákladních automobilů, sanitek, zametacích, pohřebních a hasičských vozů či autobusů. Proslulý je především vůz Wikov Kapka, který byl v Československu první s aerodynamickou karosérií – šlo ale jen o malovýrobu, často je proto za průkopníka považována až sériově vyráběná Tatra 77. Wikov přestal auta vyrábět v roce 1936, sama firma v původní podobě zanikla po druhé světové válce – tehdy byla postátněna a přejmenována na Agrostroj Prostějov. Dnes pod značkou Wikov podniká pravnuk zakladatele původní firmy, avšak na Tachovsku.