Havířovské nádraží zůstane, jak je, na zbourání nejsou peníze

Havířov (Karvinsko) – Budově havířovského nádraží už nehrozí demolice. České dráhy, kterým objekt patří, zjistily, že na jeho plánované zbourání nemají peníze. Zástupci drah to řekli na jednání krizového štábu, který v Havířově vznikl kvůli zvažované demolici nádraží a stavbě dopravního terminálu, který by měl vzniknout na jeho místě. Jeho vznik však ústup od bourání nádražní budovy brání.

České dráhy zdůvodňovaly zbourání havířovského nádraží jeho nákladností provozu, budova je podudržovaná, navíc má špatnou izolaci, v zimě je proto velmi náročné vytopit ji. Dráhy měly podporu i na havířovském magistrátu a u části obyvatel, podle kterých je nádraží zbytečně velké. Naopak skupina architektů usilovala o jeho zachování, nejlépe prostřednictvím zapsání na seznam kulturních památek. Budova je postavená v bruselském stylu, strohý funkcionalismus a geometrické hříčky z ní dělají architektonický skvost. Ministerstvo kultury sice jejich návrh zamítlo, proti bourání se ale postavil současný ministr dopravy. A nakonec ho následovaly i České dráhy.

Dopravce, kterému přes sliby vlád o převodu nádražních budov na státní železniční správu objekt stále patří, zjistil, že na demolici a stavbu nové budovy nemá peníze, bylo by potřeba 160 milionů. „Žádali o evropskou dotaci ve výši 70 procent, přičemž jim bylo schváleno pouze 40 procent. A to je ten pravděpodobný důvod, proč se vedení drah rozhodlo pro zachování nádražní budovy,“ upozornil ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák.

Odstoupení od bourání nádražní budovy sice jistě potěšilo její příznivce, ale město teď neví, co bude s připravovaným dopravním terminálem, který měl u nádraží vzniknout a využívat novou budovu. ČD proto teď zřejmě budou hledat jiný způsob, jak nádraží s terminálem propojit. „Veškeré kroky budou konzultovány s partnery, městem Havířov a Regionálním operačním programem Moravskoslezsko. Nadále se také předpokládá využití evropských prostředků,“ upozornil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle plánů, které předloni v červnu schválili havířovští zastupitelé, měla stavba nového terminálu začít letos a hotová měla být příští rok. Terminál měl spojit vlakovou, autobusovou a automobilovou dopravu.

Rozhovor s Petrem Smrčkem k havířovskému nádraží (zdroj: ČT24)