Pražský dopravní podnik vyzkouší novou výhybku, tramvajím ušetří desítky sekund

Praha – První rychlostní výhybku, jejíž projetí je plynulejší a pohodlnější, dosadil do městské tramvajové sítě pražský dopravní podnik. Je na rekonstruované křižovatce Prašný most, první tramvaj by přes ní měla projet 28. září, až skončí zdejší výluka. Rychlostní výhybky už se používají v Brně, tramvaje přes ně mohou projíždět až 30kilometrovou rychlostí.

Tramvaje nejezdí od Hradčanské po vozovnu Vokovice od června, výluka je v celé oblasti severně od Prašného mostu – v Dejvicích a Vokovicích. Jednou z jejích příčin je oprava křižovatky, která by měla dostat konečnou podobu. Její součástí bude i rychlostní výhybka, která bude v pražské tramvajové síti první, ale nejspíš ne poslední. „Nejprve musí proběhnout řádný zkušební provoz v reálných pražských podmínkách, pak lze uvažovat o případných dalších instalacích,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy Aneta Řehková.

Rychlá výhybka je podobná železničním výhybkám, na rozdíl od běžných tramvajových výhybek není nutné zpomalit na ní na 10 až 15 kilometrů za hodinu. Ta na Prašném mostě je konstruována až na 50kilometrovou rychlost, ačkoli se na ní bude podle mluvčí zřejmě jezdit nanejvýš třicítkou. Stále však tramvaj na křižovatce ušetří až 20 sekund, pokud by všechny výhybky v Praze byly takové konstrukce, projetí celé linky by průměrně bylo o pět minut rychlejší.

Pokud se rychlá výhybka na Prašném mostě osvědčí, dopravní podnik takové dosadí i jinde. Mluvčí Řehková uvedla, že by mohly být například na křižovatce u Letenského tunelu nebo na Hradčanské. Příliš drahé to podle ní nebude. „Náklady na rychlou výhybku na Prašném mostě lze považovat za srovnatelné s náklady na výhybku, která zde byla instalována v roce 1994,“ upozornila.