Vlaky na pražské letiště by mohly jezdit po soukromých kolejích

Praha – Dříve než stát možná nakonec postaví železniční trať na pražské letiště soukromník. Stavební firma OHL ŽS podala oznámení k posouzení dopadu stavby na životní prostředí na odbočku ze současné pražsko-kladenské trati k letišti. Kdo za projektem stojí, firma neuvedla, nic o něm však neví Správa železniční dopravní cesty, pražský magistrát ani společnost Letiště Praha.

Projekt, jehož vliv na životní prostředí posuzuje ministerstvo životního prostředí, počítá se stavbou trati od odbočky Jeneček – kde se kříží trati Dejvice–Kladno s někdejší dráhou Smíchov–Duchcov – ke druhému terminálu Letiště Václava Havla. Tam vlaky dojedou tříkilometrovým tunelem pod rychlostní silnicí R6 a letištní plochou. Projektant počítá zprvu s jednokolejnou tratí, která by mohla být v budoucnu zdvoukolejněna a elektrizována, a provozem nejméně dvou párů vlaků za hodinu. Traťová rychlost má být 80 kilometrů za hodinu.

Kdo vlastně chce trať na letiště postavit, však není jasné. „Správa železnic s tím nemá nic společného. Oznamovatelem je stavební společnost OHL ŽS, která prý projekt připravuje pro soukromého investora,“ upozornil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Stavení firma se k investorovi nevyjádřila.

SŽDC sama ovšem také trať na letiště chystá. Zatím má ale pouze studii proveditelnosti, která se zabývá několika variantami včetně napojení letiště nikoli na kladensko-pražskou trať, která vede přes Dejvice a Bubny na Masarykovo nádraží, nýbrž na Pražský Semmering, který vede přes Zličín a Smíchov na hlavní nádraží. Kvůli intenzivnímu provozu na smíchovské trati však je pravděpodobnější stavba odbočky z kladenské trati, SŽDC by v tom případě postavila okruh kolem letiště, který by začínal na nové odbočce Zličín-sever a připojovala se na jenečské odbočce.

Kdyby trať na pražské letiště skutečně postavil soukromník, staly by se takové dráhy nestátní doménou. Nedávno začala stavba první železniční trati na letiště, vzniká u Mošnova a jejím investorem rovněž není stát, resp. SŽDC, nýbrž Moravskoslezský kraj. Soukromých tratí přitom dnes v Česku mnoho není – ačkoli počátky železnice byly spojeny především se soukromými investory, postupně byly dráhy postátněny. V soukromých rukou tak jsou dnes jen vlečky a několik tratí zachráněných prodejem před zrušením.