Praha 1 uvažuje o obřím parkovišti u Václavského nám., památkáři váhají

Praha – Příprava rekonstrukce Václavského náměstí v Praze, kterou v minulosti blokoval spor Prahy 1 s magistrátem o obnovu tramvajové trati, má další dopravní překážku – auta. Všichni se sice shodnou, že by po rekonstrukci už neměla být k vidění na povrchu náměstí, neshodnou se však už, kam s nimi. Místní radnice přišla se třemi variantami, jednou z nich je obří podzemní parkoviště, které se však příliš nezamlouvá památkářům. Jejich návrhy však zase odmítají dopravní experti Prahy 1. Příprava rekonstrukce náměstí se však nepohne, dokud nebude o parkování jasno.

Velké podzemní parkoviště pro 450 aut chce Praha 1 vybudovat v prostoru mezi Václavským náměstím, Panskou ulicí a ulicí Na Příkopě. Nad zemí se v tomto prostoru beztak má stavět. Parkoviště by mělo výjezd do dolní části Václavského náměstí. Parkoviště by mělo být určeno lidem, kteří dnes parkují na Václavském náměstí – na povrchu by po rekonstrukci už neměla auta stát vůbec.

Nad úvahami o rozsáhlém podzemním parkovišti se však pozastavují památkáři. Podle Ondřeje Šefců z Národního památkového ústavu je problémem jak velikost parkoviště, tak umístění výjezdů. Památkáři navrhují, aby auta raději vyjížděla do Panské ulice. To však zase odmítl starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09), podle něhož nemá Panská dostatečnou kapacitu.

Kvůli sporu o parkování se však zřejmě odsune příprava rekonstrukce náměstí. Ačkoli NPÚ navrhl, aby se začalo s přípravou rekonstrukce náměstí co nejdříve, Praha 1 k ní nechce dát souhlas. „Nechceme začít stavět bez toho, že bychom toto měli vyřešeno. Za této patové situace do toho veřejné peníze nevložíme,“ řekl starosta Lomecký.

O opravě Václavského náměstí se mluví již několik let. Projekt přestavby vypracovala již v roce 2005 společnost Cigler Marani Architects. Zatím však město na náměstí pouze zrušilo většinu pouličních stánků s tím, že je časem nahradí novými vytvořenými už v souladu s návrhem nové podoby náměstí.