Červené vlaky z Liberce odjedou, nahradí je zeleno-bílé

Liberec – Červené vlaky státem ovládaného německého železničního dopravce DB Regio za rok zmizí z Liberce. Sasko, které objednává provoz na lince Drážďany–Liberec, vypsalo soutěž na nového dopravce, ve kterém vyhrála společnost Vogtlandbahn, jejíž vlaky jsou zeleno-bílé. Ta již od roku 2010 provozuje na Liberecku jinou linku, která vede z krajského města do saské Žitavy a dále do Rybniště v Ústeckém kraji.

Výsledek soutěže na nového dopravce linek Drážďany–Zhořelec a Drážďany–Liberec vyhlásily saské dopravní svazy Z-VOE a ZVON minulý týden, vítěz začne jezdit v prosinci 2014. Uspěla společnost Vogtlandbahn, která již v oblasti provozuje linku nazvanou Trilex z Liberce přes Žitavu do Rybniště. Na objednávce spojení do Drážďan se bude podílet i Liberecký kraj, který dopravci platí tři procenta celkové částky.

DB Regio, která zatím regionální expresy z Drážďan do Liberce provozuje, v posledních letech přestala nasazovat jednotky s naklápěcí skříní a nahradila je menšími motoráky Desiro. Jaké vlaky použije nový dopravce, by mohlo být zřejmé v listopadu. „První jednání objednatelů se zástupci Vogtlandbahn se uskuteční na začátku listopadu, předmětem jednání bude harmonogram nutných kroků před zahájením provozu. Vogtlandbahn představí své plány až do vyjetí prvního vlaku,“ upozornil liberecký krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník (SLK). Na spoje Trilex ovšem Vogtlandbahn rovněž posílá vlaky Desiro. Podle mluvčí svazu ZVON Sandry Trebesiusové bude v soukromých vlacích k dispozici občerstvení, nebude také problém zakoupit si na palubě jízdenky.

Jednotka DB Regio řady 612, která je jako produkt Alstomu s naklápěcí skříní nazývána pendolino podobně jako jednotky ČD řady 680, stojí v Liberci na cestě z Tanvaldu do Drážďan.
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Firma Vogtlandbahn vznikla v roce 1998, zprvu její vlaky jezdily na méně významných tratích opuštěných státními DB v oblasti Vogtland na sasko-bavorském pomezí. Později začaly její vlaky jezdit na přeshraničních spojích do Karlovarského kraje, v posledních letech začala provozovat také spoje na pomezí Libereckého kraje, Saska a Ústeckého kraje. Dopravce zajišťuje také provoz expresů z Prahy do Mnichova. Dopravce patří do skupiny Netinera, kterou vlastní italská Státní železnice (FS) společně s francouzsko-lucemburským fondem Cube.