Rychlostní silnice R46 zrychlila – ze stovky na 110 až 130

Olomouc – Rychlostní silnice R46, která vede od Vyškova k Olomouci, opatrně zrychlila. Ministerstvo dopravy se rozhodlo zrušit omezení rychlosti na 100 km/h, na většině trasy se začalo jezdit o deset kilometrů rychleji, místy dokonce plnou stotřicítkou. Rychlost byla snížena kvůli bezpečnosti, R46 ovšem prošla nákladnou rekonstrukcí svodidel i povrchu vozovky. Přesto ministerstvo kvůli rozhodnutí zrychlit čelilo kritice.

Ačkoli je rychlostní silnice R46 postavena jako pouhá meziregionální spojnice – byť rychlá a kapacitní – dnes slouží jako tah nejvyššího významu. Až do dokončení dálnice D1 zůstane součástí spojení Plzeň – Praha – Brno – Ostrava, významné omezení rychlosti proto vadí.

Alespoň trochu má řidičům ulevit zvýšení rychlostního limitu, který byl dosud na paušálních 100 km/h s omezením na 80 km/h u nepřehledných nájezdů postavených bez připojovacího pruhu. Nově však musí řidiči věnovat více pozornosti značkám, rychlost se totiž na 35 kilometrech R46 opakovaně mění. Od Vyškova k Brodku je možné jet až 110 km/h, dále k Prostějovu dokonce 130 km/h, v oblouku před Prostějovem zase jen 110 km/h, potom se rychlost ještě vrací na 130 km/h, aby vzápětí na prostějovském obchvatu klesla na pouhých 90 km/h. Od Prostějova k Olomouci potom je limit zase na 110 km/h, ovšem je potřeba počítat s dalšími zpomaleními na 90 km/h u nájezdů, které nemají připojovací pruh. Přes takové „rozsekání“ vyškovsko-olomouckého tahu je ministerstvo dopravy přesvědčeno, že zrychlení R46 je správné. „Každá minutka je v dnešním uspěchaném čase dobrá. Na druhou stranu realizujeme to pouze tam, kde je to bezpečné a vyhovuje to normám,“ podotkl jeho mluvčí Martin Novák.

Rychlosti na R46
Zdroj: ČT24

Na R46 se jezdilo stovkou od roku 2011, rychlost se snížila po tragické nehodě, kterou nepřežilo sedm lidí. Podle policistů a dopravních expertů by měla nízká rychlost na komunikaci zůstat i nadále. Silnice byla stavěna právě na stokilometrovou rychlost a její konstrukce se nezměnila, ačkoli komunikace dostala nová svodidla a také povrch. „My jsme doporučili, aby v některých úsecích zůstala rychlost snížená, zejména kvůli tomu, že jsou tam příliš úzké krajnice,“ upozornila Milena Bačkovská z ministerstva vnitra. Kromě krajnic, prudkých oblouků a některých nájezdů jsou problémem vyškovsko-olomoucké rychlostní silnice také rozhledové poměry, místy řidič dohlédne zhruba jen na 150 metrů.