Jižní Čechy - Provozovatelé lodní dopravy na Vltavě a Orlíku si stěžují na velmi špatnou sezonu. Kvůli povodním prý přišli až o polovinu klientů. Hledají nové možnosti, jak zaujmout turisty. Projekt splavnění Vltavy ale špatná sezona neovlivní, vodní cesta do Týna nad Vltavou by měla být hotová za dva roky.
Lodní dopravci na Vltavě přišli kvůli povodním o polovinu zisku
Na trase z Českých Budějovic na Hněvkovickou přehradu přišli provozovatelé asi o polovinu zákazníků. Zákaz splouvání tu platil až do 15. srpna. Lodě tak mohly plout pouze z Hluboké nad Vltavou do Purkarce, tedy asi jen polovinu splavněného úseku.
„Třicátého května jsme byli plni očekávání, jednatřicátého to přišlo. Lodě nám uvízly v přístavu v Českém Vrbném, některé jsou tam uvězněny dodnes, protože se neobrátíme na obratišti, které je zaneseno,“ říká Štěpán Machart z Českobudějovické plavební. Plavební komorou v Českém Vrbném proplulo v loňském roce téměř tisíc lodí, letos to bylo jen něco málo přes dvě stě padesát.
Na Orlické přehradě byla sezona nejhorší za posledních pět let. Může za to kromě povodní i špatná kvalita vody. „Cestujících je tady asi 30 procent, podepsalo se na tom převážně počasí,“ konstatuje Jindřich Hospaska, ředitel Lodní dopravy Quarter.
Hlavní ztráty v letošním roce způsobilo skutečně počasí a povodně, ceny jízdenek se příliš neměnily. Provozovatelé ale přiznávají, že jim ubývá klientela i v místech, která povodněmi zasažena nebyla.
Projekt splouvání Vltavy špatná sezona neovlivní. I když se dostal do problémů, pokračuje dál. Provozovatelé lodní dopravy to vítají, věří, že prodloužení trasy přiláká nové turisty. V tuto chvíli je splavných 29 kilometrů, což je trasa z Českých Budějovic k Hněvkovické přehradě. S prodloužením trasy poroste také cena jízdného.
„V současnosti zbývá k dokončení splavnění poslední čtyřkilometrový úsek, který by měl být dokončen v roce 2015. Celkové náklady pro novou vodní cestu z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou, kde končí vltavská vodní cesta, budou dosahovat přibližně dvou miliard korun,“ doplnil Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest.
Hlavní stavební práce probíhají v tuto chvíli v Hluboké nad Vltavou, kde se buduje přístaviště pro 73 malých lodí a dvě velká plavidla, která budou zajištovat osobní přepravu.