Za modernizaci D1 u Bíteše dostanou stavbaři přidáno, ale jen 10 milionů

Velká Bíteš (Žďársko) – Ředitelství silnic a dálnic přidá stavební firmě OHL ŽS až deset milionů korun na opravu dálnice D1 v úseku Lhotka – Velká Bíteš. Měla by tak skončit „stávka“ stavbařů, kteří práce již několikrát utlumili s tím, že stav krajnic neodpovídá dokumentaci a bez vícenákladů modernizaci nedokončí. Původně však firma chtěla přidat 69 milionů.

Stavbaři a státní silničáři se hádají již od jara, OHL ŽS nechce opravit dálnici, která je v horším stavu, aniž by dostala přidáno, stát ale více peněz dát nechce. Přes několik dílčích dohod a návratů dělníků na dálnici vždy nakonec došlo k drastickému útlumu prací a řidiči jezdili sice pomalu a v úzkých pruzích, ale kolem prázdného staveniště. Poslední dohoda by to měla změnit, stavební firma dostane přidáno, byť ne tolik, kolik chtěla. „Z původního požadavku zhotovitele na navýšení rozpočtu stavby o vícepráce za 69 milionů korun jsme se oboustranně shodli na technickém řešení, které nepřesáhne deset milionů korun,“ uvedl generální ředitel ŘSD Pavel Kočica. Zdůraznil, že dohodu se stavbaři považuje za velký posun.

Dlouhodobé spory by neměly stavbu zpozdit. Technické řešení, na kterém se silničáři s OHL ŽS dohodli, je podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové úsporné nejen finančně, ale i časově. Provizorní rozšíření jednoho dálničního pásu, do kterého se potom vejde obousměrný dvoupruhový provoz, by tak mělo být hotové v termínu do zimy. „Již zítra by měli řidiči v tomto úseku zaznamenat výrazné pracovní nasazení se zvýšeným počtem pracovníků i mechanizace,“ podotkl šéf ŘSD Kočica.

ŘSD chce v příštích letech opravit dálnici D1 od Mirošovic, kde končí část rekonstruovaná v 90. letech, ke Kývalce u Brna. Pracovat se bude postupně na 21 úsecích, zatím se opravují první čtyři. Modernizace každého potrvá více než rok, výsledkem má být širší a současně hladká dálnice, která nebude mít nic společného s dnešní drncavou „déjedničkou“.