2017: Konečný termín pro mikulovský obchvat?

Mikulov (Břeclavsko) – Obchvat Mikulova, který se má stát zárodkem rychlostní silnice R52 u hranic s Rakouskem, by měl být hotov v roce 2017. Po setkání se svým dolnorakouským protějškem to oznámil hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD). Otevření obchvatu by tak mělo jít ruku v ruce s protažením rakouské dálnice až na hranice. Hlavní tah Brno–Vídeň by potom už neměl procházet obydlenými oblastmi. Řidiči však musí počítat s tím, že část cesty stráví na staré úzké silnici.

Rychlostní silnice R52 má společně s rakouskou dálnicí A5 tvořit rychlou a kapacitní spojnici Brna a Vídně. Harmonogram dostavby A5 na hranice je přitom jasný. „Do roku 2017 chceme silnici mít až k české hranici,“ řekl dolorakouský hejtman Erwin Pröll. V Česku je zatím jasné především to, že v roce 2017 R52 hotová nebude. Podle jihomoravského hejtmana Haška by ale mohl být současně s příhraničním úsekem A5 hotový alespoň mikulovský obchvat. Na jeho přednostní výstavbě se nedávno dohodl s ministrem dopravy. Nyní je podle Haška nutné přemluvit vládu, aby na slíbenou stavbu také dala peníze.

Představitelé dvou sousedních regionů zdůraznili, že jižní Morava i Dolní Rakousko považují rychlou spojnici Brna s Vídní za absolutní prioritu. „Často se setkávám s tím, že dolnorakouští občané potřebují cestovat na českou stranu za prací nebo na výlety. Na jižní Moravě je mnoho atraktivních turistických cílů,“ poukázal Erwin Pröll.

Stavba rychlostní silnice R52 u Mikulova má kromě financování dva velké háčky. Jedním je ekologická výjimka, která měla stavbu silnice umožnit, již však zrušil soud. Druhým chybějící zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Ten je však možné obejít tak, že úsek rychlostní silnice vznikne jako městský obchvat, ke kterému stačí, aby byl v územním plánu. Na obchvat ovšem bude možné z jihu i severu napojit rychlostní komunikaci.

Rychlostní silnice R52 má propojit Brno a Vídeň a tím i českou a rakouskou dálniční síť. Od roku 1996 se po ní jezdí z Brna do Pohořelic, o dostavbě zbylé části se dlouho diskutovalo. Ekologové kritizovali plánovanou stavbu napříč pálavskou CHKO a kolem Novomlýnské nádrže a prosazovali, aby se autem jezdilo do Vídně přes Břeclav, kde by na dálnici D2 navázal krátký příhraniční úsek rychlostní komunikace R55. Ačkoli už se zdálo, že dostavbě R52 nestojí nic v cestě, soudy zrušily výjimky ministerstva životního prostředí, které pro ni byly klíčové, a také zásady územního rozvoje. Aktivisté i některé obce toho chtějí využít a vrátit se k diskusi o trasování hlavního tahu na Vídeň.

Význam spojnice Brno–Vídeň však v posledních letech v očích ministerstva dopravy klesal. Minulý ministr Zbyněk Stanjura na jaře uvedl, že diskusi o trasování spojnice Brna s Vídní již nechce otevírat, jako hlavní dálniční spojnici Česka s Rakouskem podpořil tah D3/R3 z Prahy přes České Budějovice do Lince.