Motorové Pendolino bude konkurovat ČD, vyjede během několika týdnů

Praha – Českým drahám bude brzy konkurovat Pendolino. Kromě vysokorychlostních elektrických jednotek se tak označují i některé motoráky s naklápěcí skříní, které chce na svou příměstskou linku z Prahy do Kralup nad Vltavou nasadit společnost Arriva vlaky. Motoráky získá od mateřské Deutsche Bahn (DB), podle ředitele společnosti Jaroslava Richtera by po získání potřebných dokumentů mohly začít jezdit během několika týdnů.

Než motorové Pendolino, které dosud jezdilo v Německu na regionálních trasách pod řadovým označením 610, začne jezdit z Prahy do Kralup, musí získat povolení od Drážního úřadu. S jiným motorákem – rovněž původně od DB –, který na lince jezdí dnes, měla přitom Arriva problémy, schválení trvalo téměř rok. Jaroslav Richter je ale přesvědčen, že tentokrát dostane razítka mnohem rychleji. „Zatím máme signály, že tu pro to nejsou žádné věcné bariéry,“ uvedl. Je především potřeba vyzkoušet, zda soupravy, které v barvách DB již dlouho běžně jezdí z Norimberku do Chebu, komunikují s českým zabezpečovacím zařízením.

Na příměstské lince, kterou firma Arriva vlaky provozuje bez veřejné objednávky, ale rychlé motoráky dlouho nezůstanou. Společnost s nimi chce soutěžit o rychlíkové linky, které chce ministerstvo dopravy v nejbližší době nabídnout ve veřejných soutěžích – Liberec–Pardubice, Liberec – Ústí nad Labem nebo Plzeň–Most.

Regionální jednotky německé řady 610 získaly označení Pendolino stejným způsobem jako dálkové jednotky Českých drah – díky naklápěcímu systému, který jim umožňuje rychleji projíždět oblouky. Maximální rychlost tak činí 160 km/h, což u motorových jednotek není obvyklé – například nejrychlejší motoráky ČD jezdí nanejvýš 120 km/h a stejný limit mají jednotky Desiro, kterými se před třemi lety v regionech prezentoval RegioJet. V Německu se tak uplatnily jako rychlé regionální expresy – charakteristikou tras tedy obdoba českých spěšných vlaků či rychlíků – na dlouhých neelektrizovaných trasách, dnes jezdí na třech linkách v okolí Norimberku.

Dvoučlánkové jednotky s naklápěcí skříní vyrobily ve dvacetikusové sérii společnosti MAN a Duewag, naklápěcí technologii dodal Fiat. DB později ještě koupily další tři typy motoráků s naklápěcími skříněmi. V roce 1996 to byla řada 611 výrazně podobná svému předchůdci, ovšem už nepoužívala naklápěcí technologii Pendolino od Fiatu, nýbrž jinou, kterou vyvinul výrobce vlaků. V roce 1998 rozšířila naklápěcí jednotky ještě řada 612, které představují další evoluci předcházejících typů. Vrchol německé konstrukce rychlých motoráků s naklápěcí technologií představuje jednotka 605 dokonce s 200kilometrovou maximální rychlostí. Čtyřčlánkové jednotky od Siemensu patří do rodiny vysokorychlostních vozidel ICE, je možné svézt se jimi z Berlína přes Hamburk do dánského Aarhusu.