Tratě uprostřed Česka ožijí, vlaky na ně opět vyjedou v březnu

Moravská Třebová (Svitavsko) – Od března by mohly znovu začít jezdit vlaky na pomezí Pardubického, Olomouckého a Jihomoravského kraje na tratích mezi Moravskou Třebovou, Chornicemi a Dzbelem, respektive Velkými Opatovicemi. Pardubický kraj – a ruku v ruce s ním i sousední region – na nich zrušil osobní vlaky koncem roku 2011. Podle pardubického radního pro dopravu Jaromíra Duška (SPOZ) se teď kraj domluvil s dopravcem Arriva vlaky, že na opuštěných lokálkách začne jezdit, ovšem bez veřejné objednávky.

Pardubický kraj zprvu usiloval o to, aby na tratích překračujících hranice s Olomouckým krajem začaly již od prosince co nejlaciněji jezdit České dráhy. Nakonec však padl termín i dopravce, jehož nabídka kraji nevyhovovala. „Byly nám nabízeny téměř 50 let staré dvounápravové motorové vozy řady 810, a to je pro nás absolutně nepřijatelné,“ uvedl radní Dušek s odkazem na motoráky, které ve skutečnosti letos slaví 40 let od vzniku prototypu. Kraj proto využil nabídku alternativního dopravce Arriva vlaky. Firma nabídla rekonstruovanou motorovou jednotku z Německa. Pardubický kraj spoje nezahrne do závazku veřejné služby, Arriva vlaky tak budou jezdit na náklady samotného dopravce.

Že by začaly z Moravské Třebové do Chornic a na dalších tratích v oblasti jezdit vlaky už v prosinci, podle Duška není reálné. Na provozu se musí Arriva nejprve dohodnout se Správou železniční dopravní cesty. V úvahu tak připadá, že tratě opět ožijí od března, provoz se bude postupně rozrůstat. „Ze začátku bychom pokryli ranní a odpolední špičky. Potom bychom zajistili pravidelné, poměrně časté spojení,“ uvedl Jaroslav Richter, ředitel společnosti Arriva vlaky. Firma bude jezdit podle tarifu krajské integrované dopravy a uznávat její karty.

První vlak Arriva vyjel na pravidelnou linku v Česku ve druhé polovině září, a to velmi netradičně – společnost začala provozovat regionální linku z Kralup nad Vltavou do Prahy, ovšem rovněž bez objednávky. Může si to dovolit, za nadnárodní dopravní skupinou Arriva, do níž české Arriva vlaky patří, stojí německý státní mamut Deutsche Bahn. Arriva vlaky se ještě před spuštěním prezentační linky u Prahy účastnily tendru na rychlíkovou linku Ostrava–Opava–Olomouc. Chystá se i do dalších soutěží, které se budou týkat linek mezi Libercem a Pardubicemi, Libercem a Ústím nad Labem či Plzní a Mostem.