Práce na D1 pokračují, omezení zůstanou možná až do konce listopadu

Praha – Ještě dva týdny by měli řidiči při cestách po dálnici D1 potkávat dělníky připravující krajnice a středový pás na modernizaci. Při jarním zahájení prací v prvních úsecích se předběžně počítalo s tím, že práce potrvají do konce října, kdy už podle příznivých odhadů měla být letošní část prací hotová, a dále se uvidí podle počasí. Práce ještě nejsou zcela hotové a počasí je příznivé, proto ministerstvo dopravy prodloužilo povolení na uzavírky ve všech čtyř rozkopaných částech dálnice až do poloviny měsíce – a potom se opět uvidí.

Silničáři rozdělili modernizaci každého úseku dálnice D1 do pěti etap, první tři jsou však přípravné a prolínají se. Dělníci během nich tvoří přejezdy mezi jízdními pásy a opravují a rozšířují krajnice tak, aby bylo možné během dalších fáze opravy po nich jezdit a aby bylo možné jezdit v jediném pásu ve čtyřech pruzích. Potom začne samotná oprava obou jízdních pásů. Teď se blíží ke konci přípravné etapy prvních čtyř úseků.

Tři úseky bez problému, jeden ve skluzu

Ministerstvo dopravy povolilo vzhledem k příznivému počasí pokračovat v práci na dálnici nejméně do poloviny listopadu, možná i do konce měsíce. Prodloužení pracovního období teď dělníkům nejspíš umožní přípravné práce dokončit. „Na jednotlivých úsecích budou do konce listopadu ukončeny práce ve středních dělících pásech,“ přiblížil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Úpravy krajnic jsou podle něj již hotové, neplatí to však o problematickém úseku Lhotka – Velká Bíteš, kde se silničáři s dodavatelem několik měsíců přeli o vícepráce, ty se navíc týkaly špatného podloží. Oprava krajnice a její rozšíření se tak zpozdila. Vedoucí projektant Jiří Krátký přesto věří, že ještě letos bude většina přípravných prací hotová, a tutéž naději má i ministerstvo dopravy. „Zhotovitelé mají 62 týdnů na dokončení modernizace – a to se dostáváme na konec stavební sezony v příštím roce. Předpokládáme, že termíny budou dodrženy,“ shrnul Jan Studecký.

Kromě prací na samotné dálnici probíhá také velká rekonstrukce jejích mostů. Silničáři je během roku zbourali a začali stavět nové. V prodloužené pracovní sezoně by mohly pokročit práce i na nich. „Jeden nadjezd, který převádí silnici III. třídy, bude v případě příznivých klimatických podmínek dokončen a zprovozněn již v letošním roce. Jedná se o nadjezd na kilometru 72 v úseku Loket–Hořice,“ přiblížil mluvčí Studecký. Zbylé mosty mají být hotové v příštím roce.

Práce nejdéle do konce listopadu

I kdyby počasí zůstávalo ke stavebníkům přívětivé, ministerstvo nepočítá s tím, že by se na D1 pracovalo i v prosinci. Přes zimu by naopak měla být dálnice průjezdná bez omezení, aby na ní mohla bez obtíží pracovat údržba.

Modernizace D1 proběhne postupně na 21 úsecích od Mirošovic po Kývalku. Práce na prvním z nich začaly 9. května, letos se pracovalo v úsecích Šternov – Psáře, Loket – Hořice, Větrný Jeníkov – Jihlava a Lhotka – Velká Bíteš. Jízdní doby se prodloužily, nenaplnily se však obavy z nepřetržitého obřího dopravního kolapsu, naopak si ŘSD mohlo bez obav dovolit části dálnici opakovaně na víkendovou noc a nedělní dopoledne zcela uzavřít kvůli demolici mostů.

Blanka Poulová o prodloužení prací na D1 (zdroj: ČT24)

ČT o opravě D1: K dispozici jsou speciální stránky, Facebook i Twitter

Všechny zprávy České televize o modernizaci dálnice D1 naleznete na speciálních stránkách dejednicka.cz. Naleznete na nich také přehled a mapy právě modernizovaných úseků. Informace o modernizace D1 nabízí ČT také prostřednictvím speciálního facebookového profilu a účet na twitteru, kde mohou informace o dění na rozkopané dálnici sdílet také řidiči.