Měsíc testů začal – před prvními lidmi svezla lanovka na Sněžku pivo

Pec pod Sněžkou (Trutnovsko) – Zkoušky nové lanovky na Sněžku začaly. Kabinky, které jezdí z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu a odtud až na vrchol nejvyšší hory, svezly zátěž – konkrétně sudy s pivem uvařeným na Luční boudě. Následovat budou další prohlídky a testy, aby se 21. prosince mohli svézt první cestující.

Stavba trati kabinkové lanovky, která nahradila historickou dvousedačku, skončila v polovině minulého týdne. Teď začaly zkoušky, které zajistí, že 21. prosinec bude pro lanovku skutečně nejslavnější den, a nikoli ostuda. Hlavní zatěžkávací zkouška, při které budou kabinky vozit sudy s pivem, začala odpoledne – téměř přesně měsíc před ohlášeným zahájením veřejného provozu. „Budou se měřit oba úseky samostatně. Nejdříve se naloží polovina kabinek na spodním úseku – to znamená sedm – a ověří se nastavení těchto nastavení na prvním úseku. Pak se přejede na úsek na Sněžku a zkouška se zopakuje i tam,“ přiblížil před zahájením zkoušky náčelník lanovky Jiří Martinec. Dodavatelé zjišťovali, zda se jim podařilo vše správně nastavit a lanovka je bezpečná. Podle Martince bylo především potřeba vyzkoušet účinnost brzd. Dušana Čížek, ředitel stavební firmy BAK, která lanovku stavěla, upřesnil, že v každé kabince bude šest sudů o celkové hmotnosti 360 kilogramů.

Ačkoli jsou dnes podobné jízdy nových lanovek s pivem běžné, Jiří Martinec upozornil, že na svazích Růžové hory a Sněžky nic takového ještě k vidění nebylo. „Na staré lanovce se tyto zkoušky neprováděly,“ poznamenal.

Až bude vše vyzkoušené a nezpochybnitelně bezpečné a všechny chyby odhalené a napravené, otevřou se dveře zbrusu nové dolní stanice postavené blíže k parkovišti než ta původní, a cestující – nepochybně poté, co vystojí dlouhou frontu, stejnou, kterou lze očekávat vzhledem k tomu, že se hodinová kapacita lanovky oproti té staré nezvýší – nastoupí do čtyřmístných kabinek. V minulém týdnu vedení lanovky oznámilo, že stavba skončila s čtvrtletním předstihem a lidé, kteří se na novou lanovku těší, nebudou muset čekat do března, kdy se měla otevřít podle původních plánů. „Věřím, že k žádným zásadním komplikacím nedojde a lanovka na Sněžku se otevře skutečně 21. prosince, to je tedy v sobotu,“ ubezpečil Jiří Martinec. Podle peckého starosty Alana Tomáška ale cestující za svezení zaplatí více než u staré lanovky, jedna jízda až na Sněžku přijde nově na 210 korun, zpáteční jízdenka na 390 korun.

K Vánocům tak Krkonoše nejspíše dostanou novou lanovou dráhu, která bude teprve třetí kabinková v celém Česku (po černohorské a mariánskolázeňské). Vyjede 64 let od otevření původní dvousedačky, kterou v licenci švýcarské strojírny VonRoll vyrobila chrudimská Transporta, a v době, kdy její provoz skončil, byla nejstarší jezdící lanovka v zemi. „Jiná technologie než čtyřkabinka se do původních budov nevešla. Byl požadavek ochrany přírody, že při výstavbě nové lanovky se nesmí změnit půdorys budov. Ten byl v roce 1949 postaven pro lanovku velice subtilní – dvousedačku, kde se sedělo bokem. To nás velice limitovalo při výběru nové technologie,“ uvedl náčelník lanovky.

Cestující pojedou na vrchol jen čtvrt hodiny a bez přestupu

Nová dráha na Sněžku bude stejně jako ta původní dvouúseková, v mezistanici na Růžové hoře by se ale již nemělo přestupovat. Cestující tak zažijí nejdelší nepřerušovanou jízdu lanovkou, v součtu obou úseků bude mít dráha na Sněžku šikmou délku 3,7 kilometru. Oproti původní sedačkové lanovce se ale jízdní doba zkrátí zhruba o třetinu přibližně na čtvrt hodiny. Stejnou kapacitu jako její předchůdkyně bude mít nová lanovka díky velkým rozestupům mezi jednotlivými kabinkami. Během roku přesto lanovka sveze více lidí než stará VonRoll – má být odolnější vůči větru. Ten přitom znemožňoval provoz horního úseku asi 150 dnů v roce. Vzhledem k tomu, že lanovka vždy dva měsíce nejezdila kvůli údržbě, počasí ji vlastně vyřazovalo z provozu každý druhý den.

Lanovka na Sněžku bude patřit mezi devět krkonošských drah s celoročním provozem a nadále bude jediná, která v zimě nebude sloužit především sjezdovým lyžařům. Vlastníkem lanovky je město Pec pod Sněžkou, které za stavbu nové dráhy zaplatilo zhruba 300 milionů korun.