ROPID slaví 20 let, vypraví starý vlak, autobus, tramvaj i metro

Praha – Historickým motorákem ze Smíchova do Rudné, autobusem RTO či ŠL11 do Řep a starou tramvají zase zpět na Smíchov, odkud pojede ještě historické metro na Florenc – takovou cestu nabídne v sobotu od 10 do 16 hodin ke svým dvacátým narozeninám Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID). Historická vozidla pojedou jednou za hodinu, zájemce svezou zdarma.

Pražská integrovaná doprava sdružuje pražskou MHD a příměstské autobusové i železniční linky, ROPID dopravcům sestavuje jízdní řády a také vytváří tarif, díky kterému se dnes po městě například běžně cestuje vlakem s tramvajovou jízdenkou. Organizátor dopravy teď jubiluje a cestující na západě metropole sveze vozidly, z nichž některá Pražskou integrovanou dopravu ještě zažila, jiná v době, kdy vznikla, již dávno patřila mezi historické exponáty.

Na lince B pražského metra mezi Florencí a Zličínem bude jezdit historická souprava 81-71. Jde o druhý nejstarší typ, který pod Prahou jezdil (od roku 1978, kdy se otevřela trasa A), ovšem jeho původní verze právě na „béčku“ vydržela až do roku 2009 a jeho modernizovaná verze jezdí dodnes.

Čelní vůz (2392) soupravy 81-71
Zdroj: ČT24

Na Smíchově bude možné přestoupit na historickou tramvaj, která pojede ze Smíchovského nádraží na Sídliště Řepy. Na mimořádné lince budou jezdit vozy typů T1 z roku 1952 a T3 v původním provedení z roku 1962. Z Řep do Rudné potom pojedou staré autobusy tří typů, z nichž ani jeden PID nezažil – Škoda 706 RO, Škoda 706 RTO s vlekem a Karosa ŠL11. Jde o vysokomýtské výrobky ze 40. až 70. let, na které teprve navázaly klasické „hranaté“ karosy řady 700, jejichž poslední kusy dnes v Praze dožívají.

Z Rudné zpět do Prahy potom bude možné vrátit se vlakem. Po trati procházející Prokopským údolím pojede z Rudné na Smíchov souprava typická pro 60. až 80. léta minulého století – motorový vůz řady M262.0 s přívěsným vozem Bix. Ze smíchovského nádraží bude jezdit ještě jedna historická souprava typická pro minulá desetiletí, která však ještě v příměstské dopravě stále dožívá – elektrický „pantograf“ řady 451. Bude jezdit do Dobřichovic a zpět.

Setkání motorových vlaků na zličínském nádraží
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Jednotlivé spoje na sebe budou v přestupních stanicích navazovat, v provozu budou nostalgické linky zhruba od 10 do 16 hodin, jako první vyjede historická tramvaj ze Smíchova již v 9:31. Svezení všemi historickými vozidly bude zdarma.

Jízdní řády historických spojů