Pražských „sorek“ přestane přibývat, dopravní podnik chystá novou soutěž

Praha – Z 620 autobusů, na které měl rámcovou smlouvu se společností SOR Libchavy, nakoupil pražský dopravní podnik v posledních pěti letech 405 vozidel. Smlouva letos končí a dopravní podnik si na čas od rozsáhlých nákupů velkých autobusů oddychne, v příštích dvou letech chce nakupovat především malé vozy. Podle mluvčí Anety Řehkové už ale městská firma začala připravovat soutěž i na dodávku dalších klasických autobusů.

Nízkopodlažní autobusy typů NB12 a 18 (popř. hybridní NBH18) nakupoval dopravní podnik od roku 2009, kdy po vleklém výběrovém řízení, jehož podmínkami se zabýval i antimonopolní úřad, uzavřel smlouvu s východočeskou strojírnou SOR. Rámcová smlouva hovořila o 620 klasických a kloubových autobusech za 3,5 miliardy korun. I tento kontrakt se později dostal mezi kritizované zakázky, ačkoli pro zadlužený dopravní podnik nepředstavoval takový problém jako smlouva na tramvaje za 19 miliard. Letos smlouva vyprší a počet odebraných autobusů se nakonec zastaví zhruba na dvou třetinách možného počtu. Za 405 nízkopodlažních autobusů o délce 12 a 18 metrů zaplatil dopravní podnik 2,4 miliardy, většinu peněz musel získat sám – získal pouze půlmiliardovou dotaci od města.

Kromě vozidel SOR charakteristických dveřmi navíc ve srovnání se staršími citybusy a karosami pořizoval pražský dopravní podnik v posledních letech malé série menších autobusů, s polskou firmou Solaris uzavřel smlouvu na 40 tzv. midibusů, ze kterých zatím odebral patnáct. Další malá vozidla, která se objevují například na linkách vedených úzkými ulicemi pražského centra či na večerních spojích, chce DPP nakupovat v příštích dvou letech.

Potom ale přijde také čas na další obnovu parku velkých autobusů. „Pro dodávky této kategorie autobusů v dalších letech připravuje DPP novou veřejnou zakázku,“ uvedla mluvčí podniku Aneta Řehková.

Dopravní podnik má dnes na 1 300 autobusů, nejpočetnější jsou nízkopodlažní vozidla Karosa Citybus. V Praze jezdí také další typy autobusů Karosa s vysokou podlahou, které ale dopravní podnik postupně vyřazuje. Letos dojezdila vozidla typu B732, ve vozovém parku výjimečná především manuální převodovkou.