Praha s Blankou počítá až příští rok, radní peníze přesunuli

Praha – S dostavbou tunelového komplexu Blanka pražští radní nadále počítají. I když neposílají peníze za stavbu, což zdůvodňují tím, že jsou smlouvy s dodavateli neplatné, schválili návrh rozpočtu na příští rok, který počítá s rozsáhlými investicemi právě do dostavby silničních tunelů na severozápadním okraji pražského centra. Součástí deseti miliard určených na investice jsou i více než čtyři miliardy, které měly jít na Blanku již letos, nakonec si je však město nechalo.

V příštím roce bude mít Praha na investice 10,28 miliardy korun. Z nich ovšem 4,29 miliardy jsou peníze z letošního rozpočtu, které město nevyčerpalo – většina měla jít na stavbu tunelového komplexu Blanka, za kterou však Praha přestala platit, což primátor zdůvodnil podezřením, že jsou smlouvy s dodavateli neplatné. Město však počítá s tím, že právě za Blanku utratí většinu z investičních peněz.

V polovině listopadu oznámila firma Metrostav, která Blanku staví, že práce přeruší, mimo jiné kvůli dluhu Prahy ve výši 2,1 miliardy korun. Aby bylo možné stavbu k 7. prosinci přerušit, je třeba zakonzervovat ji. Náklady se potom bezmála vyrovnají současnému pražskému dluhu – má jít o 1,6 miliardy. Letos počítalo město s tím, že na stavbu tří silničních tunelů dá 4,6 miliardy korun. Z toho si však nakonec většinu zatím nechalo, z převáděných peněz byly podle primátorského náměstka Jiřího Vávry (TOP 09) téměř čtyři miliardy určené právě na tunely – město tak letos zaplatilo za Blanku asi 600 až 700 milionů korun, odhadl náměstek.

Co bude s Blankou dále, by mohlo být jasnější v pátek. Zatím pražské vedení naznačilo, že o platnosti smlouvy a dalším placení patrně rozhodne arbitráž, konkrétně se ale s Metrostavem na ničem nedohodlo. Žádná jednání špiček obou stran také zatím neproběhla. „Probíhají pracovní jednání na úrovni právníků obou subjektů. Předpokládáme, že v pátek bychom mohli mít nějaký výsledek,“ uvedl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), který se ale k Blance do pátku více nechce vyjadřovat. Jiří Vávra však stále předpokládá, že se podaří tunelový komplex v příštím roce otevřít. Upozornil, že konečnou cenu stavby bude možné vyčíslit až po jejím úplném dokončení plánovaném teď na rok 2015.

Kromě Blanky chtějí pražští radní v příštím roce dát více než miliardu na stavby související s Pražským okruhem a zhruba půl miliardy na metro – 137 milionů na dokončení stavby trasy V.A do Motola a dalších 345,5 milionu na přípravu trasy D. Po Blance největší investiční akcí Prahy potom bude přestavba ústřední čistírny odpadních vod, na niž půjde 466 milionů korun. Stovky milionů půjdou také například na protipovodňová opatření.