Pardubický kraj chce oživit prázdné tratě, dopravce vybere v soutěžích

Pardubice – Návrat vlaků na tratě, kde už dopravu neobjednává, chystá Pardubický kraj. Dopravce chce najít ve veřejných soutěžích, jež vyhodnotí během roku, od jízdního řádu pro rok 2015 by potom už vlaky vítězných společností měly vyjet.

Rada Pardubického kraje pověřila hejtmanského náměstka odpovědného za dopravu Jaromíra Duška (SPOZ), aby do 14. prosince vyhlásil výběrová řízení na dopravce na některých tratích v regionu. Vlaky by se tak měly vrátit do míst, kde v posledních letech nejezdily. „Například se neprovozuje trať z Holic do Borohrádku, z Moravské Třebové do Chornice a Skalice nad Svitavou, z Heřmanova Městce do Chrudimi nebo od pondělí do pátku Hanušovice – Dolní Lipka,“ nastínil radní Dušek, kam by měly vlaky vítězů tendrů zamířit. Peníze chce kraj získat omezením regionální dopravy na nejfrekventovanějších trasách.

Výběrovým řízením chce kraj zajistit, že bude cena, již za vlaky zaplatí, co nejnižší. V podmínkách výběrového řízení chce ale také stanovit nutný komfort ve vlacích, aby se na opuštěné tratě nevrátily stejné staré motoráky, které z nich před lety odjely. Jaromír Dušek uvedl, že očekává, že ve většině tendrů zvítězí České dráhy, současně však zdůraznil, že ČD „nejsou na všech tratích v kraji schopny nabídnout cestujícím dostatečný komfort“. Právě na některých tratích, které v minulých letech zůstaly bez osobních vlaků, chce již letos zamířit dopravce Arriva vlaky, který patří Německé dráze (DB). Dušek se s firmou domluvil, že bude prozatím jezdit bez veřejné objednávky, provoz by mohl začít v březnu.

Množství tratí v Pardubickém kraji umlklo při velkých změnách, kdy se kraj zapojil do integrovaného systému IREDO, společného se sousedním Královéhradeckým krajem. Společnost OREDO, která začala dopravu organizovat namísto krajských úředníků, objednala autobusy například na Králicku nebo v okolí Chornic s tím, že vlaky jezdí prázdné a nevyplatí se. Po krajských volbách se ale na OREDO snesla kritika od nového krajského vedení, letos se Pardubický kraj rozhodl, že si bude regionální vlaky a autobusy zase objednávat sám.