Přímou cestu z Děčína na Č. Lípu uzavřou kraje kamionům jen v noci

Benešov nad Ploučnicí (Děčínsko) – Noci, které dosud narušovaly kamiony, by mohly být v Benešově nad Ploučnicí klidné. Ústecký a Liberecký kraj se dohodly na uzavření silnice II/262, která vede z Děčína do České Lípy a je tak jednou z hlavních spojnic obou regionů, mezi 22. a 6. hodinou pro nákladní dopravu. Je to kompromis, Ústecký kraj původně na přání Benešovských navrhoval silnici pro kamiony úplně uzavřít, sousední kraj o tom ale nechtěl slyšet, obával se, že by se tak kamiony pouze přelily do jiných obcí.

Silnice II/262 z Děčína do České Lípy je sice klikatá, ale na poměry českých regionálních silnic vcelku pohodlná – například má v celé své délce vodicí čáry. Má ale velkou nevýhodu – velká část její trasy vede obcemi. „Není stavěna pro tranzitní dopravu, ale dopravci ji z ekonomických důvodů stále častěji využívají a používají ji jako náhradní trasu k silnicím v majetku státu,“ upozornil mluvčí Libereckého kraje Jiří Langer. Obyvatelé Benešova nad Ploučnicí a dalších obcí, kterým jezdí za okny množství kamionů, proto už dlouho usilovali o to, aby nákladní auta měla na silnici zakázán vjezd, a podporoval je i Ústecký kraj. Stěžovali si nejenom na množství kamionů, ale především na to, že nerespektují omezení rychlosti a tím dělají ještě větší hluk.

Protože ale uzavření krajské silnice odmítal Liberecký kraj a také obce, kam by se kamiony po uzavírce přestěhovaly, začaly obě strany hledat způsob, jak Benešovským odlehčit a současně nepřitížit například České Kamenici a Kamenickému Šenovu. Proběhlo také měření dopravy, které ukázalo, že každý den po silnici II/262 projede za den 735 kamionů, z nich 250 jede v noci. „Asi 80 procent z vozidel, která tvoří tzv. zbytný tranzit, přitom zásobuje automobilku v Mladé Boleslavi,“ přiblížil mluvčí Ústeckého kraje Zbyněk Šebesta. Podle starosty obce Stružnice Jana Mečíře zejména v noci po silnici nic nejezdí. „Dělal jsme si v noci soukromé měření a během hodiny kolem mě projelo 48 aut, z toho jen pět bylo osobních, pouze dvě navíc dodržely povolenou padesátku, několik aut jelo dokonce víc než stovkou,“ popsal Mečíř.

Nakonec se představitelé obou regionů dohodli, že silnici II/262 sice kamionům úplně neuzavřou, ale nákladní auta vykážou v noci mezi 22. a 6. hodinou. „V tuto chvíli je náš návrh jediným možným řešením,“ uvedl ústecký radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Jeho liberecký protějšek Vladimír Mastník (SLK) doplnil, že za uzavřenou silnici druhé třídy nenavrhne objízdnou trasu po souběžných státních silnicích.

Hlavní argument Libereckého kraje proti úplnému uzavření silnice 262 pro těžkou dopravu byly problémy, které nastávají na státních komunikacích zejména v zimě. To uznaly i obce, které se kamionů chtějí zbavit. „Třeba v zimě bývají stoupání na hlavní silnici 13 nesjízdná a kamiony jinudy než po 262 jet nemohou,“ přiznal stružnický starosta. Policie by ale podle něj měla více kontrolovat přetíženost kamionů a dodržování rychlosti.