Kraj se nechce vzdát Vestecké spojky, platí stavební uzávěra

Střední Čechy - Středočeští radní vyhlásili stavební uzávěru na pozemcích, které leží v trase plánované Vestecké spojky. A to i přesto, že soud v březnu nařídil tuto trasu z územně plánovací dokumentace kraje vymazat. Krajský úřad se stavby silnice nechce vzdát, spojnice pražského okruhu a dálnice D1 je prý potřebná. Podle odpůrců jde ale kraj na ruku investorům, kteří chtějí poblíž plánovaného exitu 4 vybudovat obří komerční zónu.

Krajský úřad chce Vesteckou spojku do svých plánů vrátit. Kvůli tomu v jejím okolí zakázal novou výstavbu, která by mohla její budování zkomplikovat. „Z našeho pohledu si myslíme, že je velmi důležitá, protože je obslužná,“ řekl středočeský náměstek pro dopravu Miloš Petera (ČSSD). Někteří starostové okolních obcí ale silnici za potřebnou nepovažují, po vybudování pražského okruhu je podle nich zbytečná. 

Stavební uzávěra se týká částí správních území obcí Vestec, Jesenice a Průhonice. Začátek chráněného koridoru je na okružní křižovatce Praha - Jesenice - Poříčí nad Sázavou mezi Kunraticemi a Vestcem. Odtud pokračuje po území Středočeského kraje východním až severovýchodním směrem v délce asi 4,5 kilometru. Ze severu obchází obec Vestec, z jihu pražský Šeberov. Dále pokračuje v katastrálním území městské části Praha-Průhonice a napojuje se na plánované dopravní připojení západní komerční zóny Průhonice ústící na dálnici D1.

Středočeský kraj vyhlásil stavební uzávěru kvůli Vestecké spojce (zdroj: ČT24)

Proti záměrům hejtmanství podala již dříve žalobu městská část Praha-Křeslice spolu s šesti majiteli dotčených pozemků. Křeslicemi sice Vestecká spojka vést nemá, starosta Martin Trefný (nez.) se ale obává, že v budoucnu vznikne tlak na její prodloužení až k Uhříněvsi. „V trase Vestecké spojky je mezinárodní překladiště Metransu s kamionovou dopravou a to je ten tlak, kterému se snažíme bránit, a žádáme přemístění překladiště,“ řekl starosta. 

Soud na jaře žalobě vyhověl a Vesteckou spojku nařídil vyškrtnout ze středočeských zásad územního rozvoje. Proti tomuto rozhodnutí podal kraj kasační stížnost. Dokud o ní soud nerozhodne, bude stavební uzávěra platit.

Křesličtí se snaží zabránit také stavbě samotné křižovatky na exitu 4 brněnské dálnice. „Žalobu proti křižovatce exit 4 řeší již více než rok Nejvyšší správní soud,“ uvedl v březnu advokát Křeslic Michal Bernard.

O její vznik usilují investoři, kteří skoupili okolní pozemky a chtěli by tu vybudovat největší obchodní zónu v Evropě. Podle místních to je hlavní důvod, proč se je kraj snaží přesvědčit o nezbytnosti Vestecké spojky. „Tady se jedná o jasnou mystifikaci kvůli vzniku exitu 4 pro účely komerční zóny u Průhonic,“ myslí si starosta Vestce Tibor Švec (TOP 09).