Na osmdesátku zpomalí řidiči na D1 napřesrok na sedmi místech

Praha – Modernizace dálnice D1, která se má v příštích letech mezi Mirošovicemi a Kývalkou rozšířit a dostat nový povrch, bude v příštím roce pokračovat až na sedmi úsecích naráz. Práce budou pokračovat na čtyřech místech, kde začaly letos, přibudou k nim další tři úseky.

Kromě modernizace dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou – tedy nejstarší části, která dosud opravou neprošla – plánuje Ředitelství silnic a dálnic na příští rok i další opravy dálnic. Rovněž D1 se týká oprava úseku od Průhonic až po křižovatku s Pražským okruhem. „Výhoda pro řidiče na tomto úseku je ta, že celý jde objet po Pražském okruhu a Strakonické silnici,“ upozornil Jan Hoření z ŘSD. Poslední velké omezení na D1 potom postihne brněnský obchat. Dva úseky se silničáři chystají opravit také na dálnici D2.

Sedm omezení naráz

V příštím roce čekají řidiče na dálnici D1 nově omezení v úsecích Hvězdonice–Ostředek, Měřín – Velké Meziříčí a Ostrovačice–Kývalka. Ředitel výstavby ŘSD Jiří Mayer upozornil, že začnou již před dokončením dalších čtyř staveb, které začaly letos. Zpomalení na 80 km/h a jízda zúženými pruhy tak bude čekat řidiče na sedmi místech naráz. Vedoucí odboru správy dálnic Jan Hoření doplnil, že nové stavby jsou vysoutěžené, čeká se tak jenom na konec zimy a novou stavební sezonu.

Souběžně na sedmi úsecích D1 se bude pracovat zhruba od března do září, kdy by měla skončit modernizace prvních rozpracovaných částí. Ve třech případech ŘSD očekává, že práce skončí včas, u úseku Lhotka – Velká Bíteš se není jisté, protože kvůli letnímu sporu státu s dodavatelem se práce zpomalily a oprava nabrala skluz.

Kde se bude v příštím roce pracovat na D1:

  • Hvězdonice (29. km) – Ostředek (34. km)
  • Šternov (41. km) – Psáře (49. km)
  • Loket (66. km) – Hořice (75. km)
  • Větrný Jeníkov (104. km) – Jihlava (112. km)
  • Měřín (134. km) – Velké Meziříčí-západ (141. km)
  • Lhotka (153. km) – Velká Bíteš (162. km)
  • Ostrovačice (178. km) – Kývalka (182. km)
  • celkem: 50 kilometrů

Letos se D1 na modernizaci teprve připravovala

Přípravné práce na první části D1 začaly 9. května, stalo se tak u Jihlavy na úseku do Větrného Jeníkova. Vzápětí dělníci obsadili také část dálnice mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, později začaly práce i na dalších dvou místech. Nakonec se stavbařům nepodařilo ještě na podzim začít s ostrou fází opravy dálnice, horko těžko stíhali dodělat přípravné fáze.

Provázel je také ostrý spor jednoho z dodavatelů se státem. Společnost OHL ŽS oznámila, že chce přidat, protože stav dálnice neodpovídá projektu. Ministerstvo dopravy to odmítlo a obratem hrozilo vypovězením smlouvy. Ačkoli nakonec stavební firma dostala přidáno, velkou část léta postupovaly práce na úseku Lhotka – Velká Bíteš jen pomalu.

Dálnici D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou chce Ředitelství silnic a dálnic modernizovat v 21 etapách dlouhých pět až čtrnáct kilometrů. Celkem oprava proběhne na 160 kilometrech, cenu odhadují silničáři na čtrnáct miliard.

ČT o opravě D1: K dispozici jsou speciální stránky, Facebook i Twitter

Všechny zprávy České televize o modernizaci dálnice D1 naleznete na speciálních stránkách dejednicka.cz. Naleznete na nich také přehled a mapy právě modernizovaných úseků. Informace o modernizaci D1 nabízí ČT také prostřednictvím speciálního facebookového profilu a účtu na Twitteru, kde mohou informace o dění na rozkopané dálnici sdílet také řidiči.