Liberecký kraj chce lepší koleje, na kterých vyniknou jeho nové vlaky

Liberec – Libereckému kraji vadí, že se téměř vůbec nezlepšuje stav železničních tratí na jeho území. Kraj v posledních letech pořídil nové vlaky, největší zájem o ně však není na trati, u které žije nejvíce lidí, nýbrž v úseku, kde je novější trať a jezdí se na něm rychleji. Kraj a jeho dopravní organizátor kritizují stát, že nechal tratě v regionu zchátrat natolik, že by k jejich rekonstrukci bylo potřeba 21 miliard.

Železnice v Libereckém kraji trpí hned několika paradoxy. Ten největší spočívá v tom, že jsou místní vlaky nejmodernější v zemi, přitom však jezdí po zastaralých tratích. Tím se snižuje komfort cestování novými vlaky a také navzdory výkonnějším vozidlům nelze zrychlit. Krajský organizátor dopravy Korid LK proto upozornil, že rekonstrukce tratí je podmínkou dalšího rozvoje regionální dopravy. „Přestože jsme nasadili moderní soupravy, další zlepšení cestování zatím nabídnout nemůžeme. Investice státu do zrychlení železnice se Libereckému kraji přes opakované urgence vyhýbají,“ podotkl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Podle Koridu by železniční trati v kraji potřebovaly 21miliardovou investici. Stát se k ní přitom nemá, poslal do kraje jen minimum peněz, svému osudu stále nechává i velmi významné tahy. „Trať z Liberce na Tanvald je pro nás jedním z nejdůležitějších úseků, podél této trati bydlí zhruba 170 tisíc obyvatel,“ poukázal Pavel Blažek z krajské společnosti.

Nezájem státu o tanvaldsko-libereckou trať je vidět i v počtu cestujících. Denně tudy vlaky svezou průměrně 2 200 lidí. Trať mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou, která patří mezi výjimky a už je po dílčí modernizaci, naproti tomu jezdí každý den přes 2 600 lidí. Jejich zájem o železnici prudce stoupl před dvěma lety, když na trati začaly jezdit nové vlaky, které mohly naplno využít svoji maximální rychlost 100 km/h. Na většině jiných tras včetně té tanvaldské je však traťová rychlost 60kilometrová nebo ještě nižší. „Traťová rychlost 40 až 60 km/h už nikomu nevyhovuje. Kraj investuje do vozidel a provozu vlaků značné prostředky, proto jsou požadavky zlepšit tratě oprávněné,“ zlobil se Pavel Blažek.

Vlaky, které jezdí v Libereckém kraji, dopravci buď nově nakoupili nebo rekonstruovali v posledních dvou desetiletích. Složení vozového parku – například pohodlné rychlíkové motorové vozy 843 ze Studénky vyrobené koncem 90. let, rekonstruované Regionovy nebo nové motoráky Regioshuttle – přesto napovídá, že v kraji něco chybí. Liberecký kraj je v Česku jediný, který nemá ani metr elektrizované trati. To by se mohlo změnit při rekonstrukci trati z Liberce na Prahu, která má stát téměř 15 miliard korun a železniční spojení obou měst razantně zrychlit. Součástí mají být i dva tunely, které zrychlí dopravu mezi Libercem a Turnovem. „Už to by Libereckému kraji hodně pomohlo,“ poznamenal Blažek.