Kauza Blanka: Metrostav podal žalobu na Prahu ke smírčímu soudu

Praha – Spor Prahy a společnosti Metrostav kvůli tunelu Blanka bude pokračovat u smírčího soudu. Stavební firma už podala žalobu na hlavní město. Domáhá se více než dvou miliard, které jí pražský magistrát za stavbu tunelu dluží. České televizi to potvrdil mluvčí podniku František Polák. Práce na výstavbě tunelového komplexu, který měl být zprovozněn v dubnu 2014, přeruší firma už v sobotu.

„Podle smlouvy ani jinak jednat nemůžeme. Ono je to v principu velice jednoduché. My žalujeme zaplacení dlužné částky, což je asi 2,1 miliardy korun,“ poznamenal mluvčí.

Praha bude na žalobu reagovat, až se s ní magistrátní právníci seznámí, uvedl ve Studiu ČT24 náměstek pražského primátora Jiří Nouza (TOP 09). „Předpokládám, že až budeme k žalobě podávat naše stanovisko, tak budeme řešit i otázku platnosti či neplatnosti smluv,“ dodal Nouza. Zároveň potvrdil, že město má připravené finanční prostředky na úhradu svých závazků vůči Metrostavu, pokud by to rozhodnutí soudu vyžadovalo.

Smírčí řízení u soudu má zodpovědět otázky, jak vyřešit vzájemné závazky a nároky a za jakých podmínek a jakým způsobem ve stavbě pokračovat, dokončit ji a převzít. „Za optimální řešení bychom považovali takové, které se co nejméně odchýlí od pravidel již jednou definovaných, i když v neplatné smlouvě, tedy předmět plnění, cenu i záruky vycházející z této smlouvy,“ nechal se už dříve slyšet primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

Na soud se pravděpodobně brzy obrátí i radnice – tvrdí, že smlouva na stavbu tunelu byla od začátku neplatná. Tento názor radnice však Polák odmítl. Kvůli sporům mezi městem a stavební firmou se plánovaný termín otevření nejspíš nestihne – původně se přitom měli řidiči novým tunelem projet už v roce 2011.

Stavba tunelu se celkově prodražila o 15 miliard – zatímco projekt počítal s cenou 21,5 miliardy korun, Praha nakonec za stavbu zaplatí 37 miliard. „Všechny vícepráce, které jsme tam provedli, jsou na objednávku investora. Není tam jediná, kterou bychom si vymysleli sami,“ zdůraznil v rozhovoru pro ČT Polák. Jako možné východisko ze současné situace označil dohodu na splátkovém kalendáři. Chybějící dvě miliardy prý Metrostav ve svém hospodaření pociťuje a sám kvůli tomu dluží řadě svých subdodavatelů.

Tunel Blanka
Zdroj: ČT24

Navýšení ceny dává současný primátor Prahy Hudeček za vinu předchozímu vedení radnice v čele s Pavlem Bémem (ODS). Údajně vědělo o tom, že cena poroste. Primátor míní, že magistrát porušil při zadávání Blanky dva zákony, a sice o hlavním městě a o veřejných zakázkách. Smlouvy navíc nikdy neprojednala rada ani zastupitelstvo, ačkoli tak oba orgány měly učinit, a proto podle Hudečka neplatí.

Pavel Bém, který nynějšího šéfa radnice označil za lháře, trvá na tom, že kontrakty jsou v pořádku. „Plácání v historii mi přijde nesmyslné a absurdní. Pražany dnes trápí, že tunel je zavřen a stavba je zastavena,“ prohlásil nedávno v Otázkách Václava Moravce Bém.

Blanka může zůstat uzavřená i několik let

„Pokud město říká, že ta smlouva je neplatná, tak by měla žalobu podat i rada hlavního města a chtít zpátky peníze, které byly proplaceny,“ řekl v rozhovoru pro Studio 6 redaktor Lidových novin Ondřej Koutník. „To znamená, že ten spor bude trvat strašně dlouho,“ dodal.

Podle Koutníkových informací bude kauza Blanka možná největším sporem v dějinách rozhodčího soudu, který může trvat i několik let a vyžádat si až stovky milionů korun. A další zdroje budou potřeba na konzervaci stavby – ta může stát od půl miliardy do několika miliard korun, upozornil Koutník. Záležet prý bude na tom, jak dlouho bude stavba zablokovaná.

Firma stavbu zabezpečí a přeruší veškeré práce v podzemí i na povrchu už tuto sobotu 7. prosince. Pokračovat bude pouze montáž technologií, kterou provádí jiná společnost na základě samostatného kontraktu.