ŘSD podalo na zastavení prací na D3 ústavní stížnost

Praha – Ředitelství silnic a dálnic podalo stížnost k Ústavnímu soudu na zastavení prací na obchvatu Tábora. Podle něj jde o poslední legislativní možnost, jak rozhodnutí soudu zvrátit. O zastavení prací naposledy rozhodl Nejvyšší správní soud začátkem října kvůli nevyřešeným sporům o příjezdovou cestu k motocentru bratrů Bratránkových.

Verdikty Městského soudu v Praze a následně i Nejvyššího správního soudu postavily ŘSD do neřešitelné situace, uvedl mluvčí ředitelství Jan Studecký. Zastavení prací na obchvatu vedeném po dálnici D3 podle dřívějšího vyjádření ministerstva dopravy bude mít negativní dopad na bezpečnost i plynulost silničního provozu v okolí Tábora i na dopravní zátěž samotného města. 

Ve sporu s ŘSD si vlastníci pozemků stěžují, že je stavba dálničního obchvatu připraví o jedinou příjezdovou cestu k motocentru, které vedle okruhu provozují. Už před stavbou motocentra ale bylo rozhodnuto o tom, že spojovací obslužná cesta je jen dočasná, argumentovalo ministerstvo dopravy. Při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí a další instituce nevšimly a stavba byla povolená jako trvalá. Vzniklou situaci se státu nedaří vyřešit. Na návrh ŘSD o odkoupení motocentra reagovali jeho majitelé tím, že jej nemají v úmyslu prodat a preferují variantu, ve které by jim stát k jejich pozemkům dostavěl trvalý sjezd z budoucí dálnice. 

ŘSD stále stojí za tím, že v celé kauze nechybovalo. Podle něj objekt motocentra získal povolení jako dočasná stavba. A to prý platí i o komunikaci, z níž se z obchvatu k motocentru přijíždí.

Stavba dálnice D3, na níž se opravovaný obchvat nachází, je problematická. První úsek byl otevřený před 20 lety. Komunikace má v budoucnosti spojovat Prahu s rakouskými hranicemi a měřit přibližně 180 kilometrů. Zatímco rakouská strana je na napojení této dálnice připravena, D3 v České republice vede jen mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí v celkové délce 42 kilometrů. Další úseky v Jihočeském kraji se staví.