Budou noci u Ploučnice klidnější?

Severní Čechy – Liberecký a Ústecký kraj se po měsících jednání dohodly na řešení neúnosné dopravní situace v obcích kolem řeky Ploučnice. Na přetížené silnici druhé třídy chtějí zavést noční zákaz vjezdu pro auta nad 12 tun. Návrh ale zatím sklízí jen kritiku. Lidé z obcí, kterých se problém týká, říkají, že takové opatření nic neřeší. Starostové z okolí se zase bojí, že se kamiony přesunou k nim.

Denně projede Benešovem nad Ploučnicí osm stovek kamionů, silnice druhé třídy přitom není na těžkou dopravu stavěná. Už osm let proto starostové v okolí přetíženého tahu usilují o to, aby sem nákladní auta nesměla. Noční zákaz podle nich ale situaci příliš nezlepší. „Pro nás pro všechny je obtížná hlavně celodenní přeprava. Domy praskají, padají podezdívky a hlavně je tu nadměrný hluk,“ uvedl místostarosta Benešova nad Ploučnicí Karel Vrbický (nez.).

A kritikou nešetří ani starostové nedalekého Novoborska. Obávají se, že kvůli zákazu budou kamiony v noci jezdit pro změnu přes jejich obce. Už teď tudy přitom každý den projede 1 200 náklaďáků. Přesouvat dopravu z jedné přetížené silnice na jinou prý není řešením. „Jak by se vám líbilo, kdyby si váš soused věci, kterých se potřebuje zbavit, nametl na lopatku a hodil vám to přes plot?“ přiblížil problém předseda Svazku obcí Novoborska Jiří Vosecký (SLK) a starosta Nového Boru Jaromír Dvořák (SLK) doplnil: „Ta silnice tady je před kolapsem, respektive každou chvíli kolabuje.“

Reportáž Lucie Pokorné (zdroj: ČT24)

Najít kompromis nebylo jednoduché, přiznávají kraje. Ten Liberecký byl od začátku proti omezení kamionové dopravy přes Benešov, zatímco Ústecký kraj zákaz prosazoval. Bouřlivá diskuze se vedla už od jara. „V tuto chvíli je náš návrh jediným možným řešením. Jiný společný konsensus jsme nenalezli,“ tvrdí radní pro dopravu Ústeckého kraje Jaroslav Komínek (KSČM). S tím však nesouhlasí vedoucí odboru dopravy Libereckého kraje Jan Čáp: „Žádné ideální řešení neexistuje, protože stávající silnice jsou na hraně kapacity nebo už za ní.“

Na jedné věci se ale obě strany shodují: dopravu v regionu by prý měl řešit především stát. Obchvaty měst jsou ale zatím jen na papíře.