Majitel taxislužby: S turbotaxametry si neporadí ani kriminální policie

Praha – Taxikář, kterého v minulém týdnu zachytil na video turista, jehož se pokoušel ošidit, už nejezdí pro společnost Radiotaxi AAA. Oznámil to její jednatel Jiří Kvasnička. Přiznal, že záznam urychlení na taxametru, které razantně zvýšilo účtovanou cenu, je pravý. Zprvu o tom vedení Radiotaxi pochybovalo. Podle Kvasničky patří přištižený řidič mezi zaměstnance jiné firmy, která s Radiotaxi AAA spolupracovala. Kvůli zaznamenaným praktikám spolupráci skončila.

Turista, který se svezl s taxikářem používajícím přístroj urychlující načítání ujeté vzdálenosti, umístil záznam své jízdy na serveru Youtube minulý týden. Používáním tajného tlačítka řidič uměle zvyšuje ujetou vzdálenost. Na videu je zřetelně vidět obličej šoféra, znaky společnosti AAA a registrační značka taxíku.

Jednatel Radiotaxi AAA Jiří Kvasnička zprvu pochyboval o pravosti záznamu. Například poukázal, že značka neodpovídala značkám z vozidlového parku, který pro AAA jezdí. „Měli jsme zásadní pochybnosti o tom, jestli je video pravdivé, či není,“ uvedl Kvasnička. Podle deníku Mladá fronta DNES také zpochybnil, že šlo o náhodnou jízdu taxíkem, protože autor videa věděl, kde je tlačítko ukryté.

Společnost podle něj ale zkontrolovala ujetou trasu přes GPS a zjistila, že záznam pravý je a že jízda byla skutečně předražená. Že neodpovídala registrační značka vozu záznamům Radiotaxi, bylo prý proto, že smluvní společnost, která řidiče zaměstnává, značku vyměnila a neohlásila to. Radiotaxi s ní proto ukončilo spolupráci, dodal Kvasnička.

Mluvčí ČOI D. Gajdoš a majitel AAA Radiotaxi J. Kvasnička v Událostech, komentářích (zdroj: ČT24)

Kvasnička: S pražským turbem si musí poradit kriminální policie

"Tzv. pražské turbo je zařízení, které poškozuje pověst Česka v zahraničí, poškozuje Prahu, poškozuje samozřejmě zákazníky a poškozuje i ekonomiku státu, protože je tam mazátko na daně. Někdo to v Česku 17 let vyrábí, někdo to prodává a někdo používá. Je problém státní správy a kriminální policie, že to takhle už 17 let nechává," uvedl Kvasnička, pod jehož hlavičkou jezdí 1 200 taxíků. Podle svých slov dělá vše pro to, aby se turba nepoužívala, ovšem nestihne kontrolovat všechny vozy.

Jiří Kvasnička, majitel AAA Radiotaxi:

„V případě objednání taxislužby přes dispečing se turba nepoužívají. Pokud se použijí, řidič okamžitě odchází z firmy. Od ledna připravujeme aplikaci s digitálním taxametrem, aby si zákazník mohl spočítat cenu dopředu, aby věděl, kolik bude platit.“

Zaměstnanci cizích společností tvoří zhruba desetinu řidičů, kteří pod značkou AAA jezdí. Zbytek z přibližně tisícovky taxíků řídí lidé, kteří jezdí na vlastní koncesi. Více problémů ovšem podle Kvasničky je s první, méně početnou skupinou taxikářů. Zatímco taxikáři-živnostníci ručí za případné přestupky celým svým majetkem, zaměstnanec nanejvýš trojnásobkem platu. „Ten, kdo získá koncesi, si většinou své živnosti váží, je rád, že si může určovat, kdy jezdí a jak jezdí,“ doplnil Kvasnička.