Podle primátorského náměstka Jiřího Nouzy (TOP 09) se v současné době „intenzivně pracuje“ na dokončení projektové dokumentace, připravena by měla být ve třetím lednovém týdnu. „Harmonogram stavby nyní aktualizujeme tak, aby odpovídal dokončení stavby Blanky v letních měsících příštího roku, ale závisí na vývoji probíhajícího právního sporu a jednáních zainteresovaných stran,“ uvedl Nouza.
Práce v Brusnickém, Dejvickém a Bubenečském tunelu ani na Trojském mostě – které spolu s úpravami okolních ulic a prostranství tvoří celek Blanky – stojí. V tunelu teď pracují pouze zaměstnanci společnosti ČKD Praha DIZ, která do tunelu dodává technologickou část.
Stavební firma Metrostav práce přerušila, protože jí město neplatí, dluží již 2,155 miliardy korun, a stavbu také neřídí. Podle Metrostavu nelze v práci pokračovat, dokud zastupitelé neschválí nutné změny projektu.
Magistrát odmítá zaplatit nebo schválit úpravy, protože smlouvu s Metrostavem považuje za neplatnou. Právě proto se Metrostav obrátil na rozhodčí soud, který má rozhodnout, zda jsou smlouvy Prahy s firmou platné.
- „Dnes očekáváme doplnění žaloby ze strany Metrostavu a za Hlavní město Prahu podáváme obsáhlé vyjádření k odvracení škod. Součástí našeho vyjádření je konstatování, že základní prioritou města zůstává nutnost pokračovat ve stavbě,“ uvedl Nouza.
Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka firma dnes pouze odeslala „repliku na vyjádření“ hlavního města k žalobě. Doplnění žaloby předpokládá během ledna, kdy Metrostav vyúčtuje městu práce z počátku prosince.
Pauza přitom přišla v době, kdy jsou stavební práce podle Nouzy téměř hotové. „Pro provoz tunelového komplexu Blanka stavebně chybí jednotky procent, alespoň u podzemní části,“ uvedl Nouza s tím, že v nadzemní části chybí k dokončení tunelu o něco více.
Zakonzervováním stavby se ovšem Blanka dále prodražuje. Roční náklady se mohou vyšplhat až na 1,6 miliardy korun. Cena se přitom již zvýšila zhruba o deset miliard.