Liberec má část nových autobusů pro MHD, zbytek zpozdí emise

Liberec – První část z 21 objednaných autobusů Citelis převzal liberecký dopravní podnik. Šestice nízkopodlažních dvanáctimetrových vozů nahradí své předchůdce z let 2001 a 2002. Pokračování modernizace vozového parku se ale zdrží, výrobce bude muset dodat autobusy, které budou vyhovovat nové emisní normě, přijdou proto až v roce 2015.

Autobusy typu Citelis, který je nástupcem rozšířených nízkopodlažních vozů Citybus, přišly do Liberce v provedení Euro 5. V příštím roce však již nebude možné takové autobusy vyrábět. „Od 1. 1. 2014 se mění ekologická norma, kdy autobusy přechází na Euro 6,“ vysvětlil ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Luboš Wejnar.

Vozy, které vysokomýtské Iveco ještě stihlo dodat v původní verzi, přinášejí do liberecké MHD několik novinek. U městských autobusů si například cestující poprvé budou moci sami otevírat dveře tlačítkem. „To dosud máme jen u tramvají,“ poznamenal ředitel Wejnar. Vozy mají také hasicí systémy pro případ požáru motoru a klimatizovanou kabinu řidiče. Cestující sice klimatizaci nedostali, ale podle technického ředitele DPMLJ Ludvíka Lavičky na ně alespoň povane více čerstvého vzduchu novými posuvnými okny.

Zbylých šestnáct autobusů z 21 objednaných dostane dopravní podnik v letech 2015 až 2017. Postupně nahradí starší nízkopodlažní autobusy, podle Luboše Wejnara přitom budou levnější. Za každý z nových vozů zaplatí DPMLJ 4,75 milionu korun, ty předchozí stály 5,8 až 6 milionů, upřesnil Wejnar. Záruka se naopak zvýší na čtyři roky. Díky obměně autobusů udrží firma průměrné staří jejich parku na osmi letech.

Liberecký dopravní podnik využívá 70 autobusů šesti různých typů, většina z nich je nízkopodlažní. Kromě nich ve městě jezdí dalších 30 autobusů firmy Busline, která funguje jako subdodavatel MHD. Pro DPMLJ jezdí tatáž firma také na všech autobusových linkách v Jablonci nad Nisou, kde dopravní podnik zajišťuje vlastními vozidly pouze tramvajovou dopravu.