Praha – Sporem o platnost smluv na stavbu tunelového komplexu Blanka se začne rozhodčí soud zabývat příští pátek – 10. ledna. Jeho výsledek by měl odblokovat stavbu, kterou firma Metrostav počátkem prosince přerušila. Stavebníci tvrdí, že nemohou pokračovat, dokud pražské vedení neschválí potřebné změny v projektu, a město nezačne splácet svůj dluh. Magistrát to odmítl, protože považuje smlouvu s Metrostavem za neplatnou.
Arbitráž o Blanku začne za týden, měla by stavbu odblokovat
Kdy padne rozhodnutí rozhodčího soudu, není jasné. Podle primátorského náměstka Jiřího Nouzy (TOP 09) nelze očekávat, že bude jasno již 10. ledna, soudci se zatím seznámí s podklady, které jim obě strany předložily. Praha ale chce, aby rozhodčí soud co nejdříve vydal tzv. mezitímní rozhodnutí, které by umožnilo ještě před závěrečným verdiktem obnovit stavební práce. Podle Nouzy se v současné době „intenzivně pracuje“ na dokončení projektové dokumentace, připravena by měla být ve třetím lednovém týdnu.
Vedení města zatím odmítalo schválit změny v projektu a proplácet peníze za stavbu kvůli tomu, že jeho právní analýzy naznačují, že smlouva s Metrostavem není platná. Vznikla totiž, aniž by ji schválilo zastupitelstvo, a to je podle některých právníků v rozporu se zákonem o hl. m. Praze. Metrostav však v takové situaci odmítá ve stavbě pokračovat, tvrdí, že beze změn projektu to není možné, důležitou roli hraje i dluh města 2,155 miliardy korun.
Tunelový komplex Blanka, jehož součástí jsou tunelové úseky Brusnice, Dejvice a Bubeneč, ale také přilehlé komunikace a nový Trojský most, je od 7. prosince polovičním sirotkem. Metrostav kvůli sporu s městem stavbu zakonzervoval, dovnitř mohou pouze pracovníci společnosti ČKD Praha DIZ, která je dodavatelem technologické části Blanky. S ní se město dohodlo na pokračování prací a proplácení faktur, protože smlouvu na technologickou část považuje za platnou.
Blanka měla být podle prvních plánů v provozu již od roku 2011. Postupně se datum otevření posouvalo, ještě loni na podzim platil letošní 1. květen. Nyní připadá v úvahu otevření v létě, dokud ale rozhodčí soud nerozhodne, nebude konkrétní termín jasný. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, prodraží se ale pravděpodobně na 36 miliard.