Praha chystá změny v parkování, slibuje levnější variantu pro místní

Praha – Praha chystá změny v systému tzv. modrých zón. Obyvatelé hlavního města si nově budou moci koupit parkovací karty buď pro celou městskou část, nebo levnější karty jen do okolí svého bydliště. Některé modré zóny se změní na smíšené, kam mohou zaparkovat i přespolní řidiči.

Novinky v parkování v metropoli by se měly naplno rozjet od ledna 2015, předtím je město vyzkouší v pilotním projektu. V rámci plánovaných změn by se například měly některé stávající modré zóny přeměnit na zóny smíšené. Díky tomu v nich budou směr nově parkovat například podnikatelé nebo firmy, zatímco nyní jsou striktně rezervovány pouze pro místní obyvatele a ostatní držitele parkovacích karet. Modré zóny se na smíšené změní tam, kde nejsou naplněny rezidenty, taková místa vytipují radnice. Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) rozhodně neubudou místa pro místní obyvatele.

Parkovací zóny se změní v „květinky“

Jednotlivé městské části pak město chystá rozdělit na takzvané „květinky“. To znamená, že by si rezident mohl koupil parkovací kartu do ulice, kde bydlí a jejího bezprostředního okolí, tedy do oné květinky. Taková karta by pak byla levnější než ta platná pro celou městskou část, o kolik, zatím není jasné. „Každý by se mohl rozhodnout, kterou si koupí, na celou městskou část, nebo jen na omezenou oblast,“ řekl Nouza.

Praha rovněž bude řidiče informovat prostřednictvím chytrých telefonů o počtu volných parkovacích míst v jednotlivých oblastech. Nyní totiž řidiči často podle Nouzy promrhají spoustu času tím, že hledají volné parkovací místo. Informace o volných místech by se mohly sbírat například pomocí čidel v silnicích.

Pilotní program chce město spustit na přelomu srpna a září letošního roku v Praze 4, 5, 6 nebo 8. Do té doby chce ještě další detaily projednat s jednotlivými radnicemi a aktualizovat plány, které si samy z vlastní vůle v minulosti vytvořily Praha 5 a 8. Finančně jim s aktualizací pomůže město. Kolik bude zavedení nových zón stát, není jasné. „Technická správa komunikací ještě zpracuje ekonomickou studii,“ doplnil Nouza.

Svaz měst a obcí kritizuje pražský systém parkování

Zavést systém parkovacích zón, ve kterém by byla některá místa vyhrazena jen místním obyvatelům, se chystá také Plzeň, a to přesto, že tento systém po zkušenostech z Prahy kritizuje Svaz měst a obcí. Ten tvrdí, že regulace parkování prostřednictvím modrých zón ztrácí smysl, je-li i tak v ulicích přetlak aut. K řešení parkovacích problémů slibuje svaz obcím pomoc se získáváním evropských dotací.

Předseda Svazu měst a obcí Dan Jiránek:

„Za posledních 30 let se počet aut více než zdvouapůlnásobil. Současně auta 90 procent své životnosti parkují. Takže je to velmi velký problém a je potřeba něco s tím udělat.“

Svaz měst a obcí podle jeho předsedy může obcím pomoci s žádostmi o evropské dotace, které by pomohly například při výstavbě parkovišť. Svaz ale nepovažuje za vhodnou cestu zřizování zón placeného stání bez současné stavby parkovišť. „Podle dnešních zákonů musíte dát kartu rezidenta každému, kdo tam má trvalé bydliště a má auto. V Praze se stalo, že je vydáno podstatně více karet, než kolik je parkovacích míst. Pak ten systém ztrácí smysl,“ podotkl Jiránek. Plzeňský model, kdy se současně se zavedením zón otevřou dvě velká parkoviště, považuje za lepší.

Lucie Pelanová a Dan Jiránek k parkování ve městech (zdroj: ČT24)