Největší loď vyrobená v Česku odplula do Hamburku

Děčín – Historicky nejmohutnější loď vyrobená v české loděnici vyplula. Do svého „rodiště“ v Děčíně se nejspíš už nikdy nevrátí. Kolos o výtlaku 4 500 tun je určen k provozu na moři, nejprve se ale musí dostat po Labi do Hamburku.

Loď vyplula z mateřské loděnice Nova v Děčíně dopoledne, cesta do Hamburku jí potrvá sedm dní. Potom bude po moři pokračovat k nizozemskému partnerovi děčínských loděnic. Aby mohla vyrazit, bylo nejprve nutné zvednout hladinu Labe. „Z důvodu vodních stavů jsme se dohodli s Povodím Vltavy, že se o 30 kubíků zvýší průtok na vltavské kaskádě,“ řekl Milan Rabl, generální ředitel ČSPL, která loď dlouhou 90 metrů a širokou 13 metrů přepravuje. Mohutné plavidlo ještě není dokončené, o to se postará až nizozemská loděnice VeKa. Nepohybuje se tedy vlastní silou, cestu po Labi zajišťují dva remorkéry.

Až v Nizozemsku dostane nová loď nástavby a horní díly, které zatím spočívají v nákladovém prostoru. Kdyby ji zkompletovali již v Děčíně, neproplula by pod drážďanským mostem. I stavba plavidla, které sice na moři nebude patřit mezi obry, na Labi je ale nevídaným kolosem, měla velké prostorové nároky. „My jsme museli celou loděnici přizpůsobit stavbě lodi, ne jak tomu bývá naopak, protože loď přesahuje obvyklé rozměry lodí a výrobků, které tady byly dosud vyrobeny,“ podotkl ředitel děčínské loděnice Ivan Troutnar.

Sláva spojená s prosincovým spuštěním a nyní i vyplutím námořního plavidla má ale pro Děčínské hořký podtext. Pro děčínskou loděnici je to zatím poslední stavba, další zakázky ještě uzavřené nemá. „Je otázkou, zda a jak se podaří zajistit další výrobní program. K této situaci dlouhodobě přispívají především nestabilní plavební podmínky, které v konečném důsledku ohrožují potřebný termín dodání vyrobených plavidel,“ uvedl Milan Rabl. V Ústeckém kraji, kde má loděnice Nova pobočku také ve Valtířově, ještě na přelomu tisíciletí stavěly a opravovaly lodě stovky zaměstnanců. Dnes je ve Valtířově prázdno a v Děčíně pracují pouze tři desítky lidí. Další desítky většinou ukrajinských dělníků si firma najímá jen na stavby lodí.