Další soud o Blanku: IDS chce od Prahy 145 milionů

Praha – O 145 milionů korun žádá společnost Inženýring dopravních staveb (IDS) od Prahy za stavební dohled na práce na tunelovém komplexu Blanka. Firma tvrdí, že jí město již dva roky neplatí, podala proto žalobu k Městskému soudu v Praze. Kvůli stavbě Blanky již probíhá rozhodčí řízení mezi Prahou a jejím největším dodavatelem Metrostavem. I ten si stěžuje, že mu město dlouhodobě neplatí.

Inženýring dopravních staveb tvrdí, že dosud marně čeká na 145 milionů korun. „Práce IDS není již delší dobu hrazena a společnost se kvůli tomu za loňský rok zřejmě propadne do ztráty,“ uvedl jeho ředitel Pavel Kočiš. Město na požadavek uhrazení dluhu odpovědělo podobně jako v případě Metrostavu: Podle rady sice dluh existuje, ale neexistuje způosb, jak ho zákonnou cestou proplatit. „Potíže vyplývají ze špatně nastavených smluvních vztahů v minulosti,“ uvedl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Smlouva s IDS je podle něj z roku 2007, práce, které společnost fakturovala, byly provedeny nad rámec původní smlouvy.

Společnost IDS v minulosti městské vedení kritizovalo. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS) poukázal na audit, podle kterého smlouva firmu nemotivuje, aby dohlížela na náklady stavby, protože čím dražší tunel bude, tím vyšší odměna přijde na účet IDS. Reportéři ČT také před časem získali utajenou zprávu, kterou si město ještě za primátora Pavla Béma (ODS) objednalo u supervizora – firmy Grind. Z ní vyplynulo, že město nemá nad stavbou kontrolu a neví, zda skutečně platí za odvedenou práci. Také tento dokument vyzněl negativně vůči IDS, ta však kritiku odmítla.

Podobně jako nyní s IDS se Praha pře o doplacení prací na Blance také se stavební firmou Metrostav. Ta žádá o proplacení téměř 2,2 miliardy korun. Magistrát žádost odmítl, a dokonce naznačil, že je původní smlouva neplatná. Metrostav kvůli dluhu stavbu přerušil a obě strany se setkaly u rozhodčího soudu. Ten ale v lednu vydal předběžné stanovisko, podle kterého má část prací na Blance pokračovat a město za ně platit.

V tunelu chybí práce za miliardu, což jsou v měřítku tak obrovské stavby jen drobné změny. K těmto úpravám ale Metrostav potřebuje souhlas města. „Pokud nedostaneme souhlas od investora, nemůžeme stavět,“ uvedl mluvčí Metrostavu František Polák, podle něhož město stavbu v současnosti v podstatě neřídí.

Tunel Blanka dlouhodobě vyvolává veřejné spory a politické přestřelky kvůli svému financování - konkrétně prodražování stavby. Ještě před volbami v roce 2010 tvrdilo vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), že tunelový komplex, který by měl ulevit dopravě po pražských ulicích, bude stát zhruba 28 miliard korun. Povolební složení magistrátu ale prohlásilo, že jejich předchůdci selhali při kontrole a náklady se můžou vyšplhat až na 38 miliard.

Stavba tunelového komplexu začala již v roce 2007, délka severozápadní části městského okruhu bude téměř 6,4 kilometru. Doplní tak již provozovaných 17 kilometrů okruhu.