Starému depu ve Veselí nad Lužnicí se zřítila střecha, muzeum v něm nevznikne

Veselí nad Lužnicí (Táborsko) – Nečekaný konec potkal bývalou výtopnu ve Veselí nad Lužnicí. Zatímco sousední nádraží prochází rozsáhlou rekonstrukcí, depo se částečně zřítilo. Mělo začít sloužit jako železniční muzeum, zřejmě se tak ale nestane. Poškozenou část čeká demolice, zbytek patrně zůstane prázdný.

Zprávy v 16 (zdroj: ČT24)

Veselí nad Lužnicí bývalo železničním uzlem vrcholného významu – rozdělovaly se zde hlavní trasy z Prahy směr Vídeň a České Budějovice – Linec. Dnes je ale z vídeňské větve pouhá lokálka a depo, ve kterém na své výkony kdysi čekávaly mocné parní a později dieselové lokomotivy. Posledních deset let bylo zcela prázdné. Nyní, v době rekonstrukce veselského nádraží, mu sice svitla naděje na oživení v podobě železničního muzea, ale nakonec přišel naprostý opak – destrukce. Prohnilá střecha nad pravou částí se pod tíhou sněhu propadla, zasypala koleje, lávky i kotelnu. „Vypadá to jako mrtvé město, jako kdyby bouchla bomba,“ charakterizoval výsledek strojvedoucí Ivo Vlachinský.

Kdysi slavnou výtopnu tak čeká přinejmenším částečná demolice. „Vzhledem k tomu, že se tam propadla střecha, tak se to nebude opravovat,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Dráhy zatím vybírají firmu, která poškozenou část srovná se zemí. S využitím zbytku stavby, kde mělo vzniknout muzeum, již nepočítají.

Historii veselského železničního uzlu se přesto snaží připomenout alespoň lidé, kteří v pobořeném depu pracovali. Do městského muzea přinesli historické fotografie, které vložili do archivních dokumentů. „Je z toho člověku smutno, protože tam nechal kus života,“ řekl o současném stavu depa bývalý strojvedoucí Radoslav Virt.

Tratě ve Veselí nad Lužnicí

  • bývalá Dráha císaře Františka Josefa: odbočná větev České Velenice – Praha používaná jako jedna ze spojnic Prahy s Vídní (jezdily po ní například expresy Vindobona, Sanssouci a Smetana), úsek na Velenice dnes slouží pouze regionální dopravě
  • budějovická spojka: původní spojovací trať dvou větví Dráhy císaře Františka Josefa dnes slouží jako hlavní tah Praha – České Budějovice – Linec, je součástí IV. tranzitního železničního koridoru a v současnosti prochází rekonstrukcí na dvoukolejnou trať s rychlostí až 160 km/h
  • bývalá Českomoravská transverzální dráha: součástí souboru tratí, které měly propojit západ Čech s moravsko-slovenským pomezím, byla i trať Veselí nad Lužnicí – Jihlava, která je od roku 1980 elektrizovaná a slouží mj. rychlíkům z Budějovic do Brna