Průzkum pražské MHD: Po změnách přibylo přestupů, cestování je delší

Praha – Jak ovlivnily cestování v pražské městské hromadné dopravě velké změny posledních dvou let, zjišťovala organizace ROPID, která v metropoli a jejím okolí veřejnou dopravu objednává a sestavuje její jízdní řády. Ukázalo se, že přibylo přestupů, ovšem cestování tím nezrychlilo – naopak. Lidé jsou podle průzkumu s kvalitou MHD přesto spokojeni.

Jaký vliv měly velké změny v MHD na cestování po Praze, zjišťovala loni na podzim pro ROPID společnost Czech Consult. Průzkum se opakoval po dvou letech, zahrnul tedy systémovou proměnu ze září 2012 i její korekce provedené loni. „Osloveno bylo celkem 1 400 respondentů,“ uvedl Petr Ježdík z Ropidu.

Rychleji, nebo přímo? Pomaleji a s přestupem

Výsledek průzkumu otřásl dosavadním prohlášením představitelů Ropidu, podle nichž v MHD sice přibývá přestupů, výsledkem ale je rychlejší cestování. Průměrný počet přestupů při cestě do práce či školy se totiž oproti minulému výzkumu zvýšil z 1,26 na 1,47 a současně stoupla průměrná cestovní doba ze 33 na 35 minut. Většina oslovených lidí (70 procent) přitom organizátorům pražské MHD sdělila, že dávají přednost spojení, které sice nabízí vyšší počet přestupů, ale je rychlejší.

Navzdory tomu, že se prodloužila cestovní doba i počet přestupů, jsou lidé s úrovní pražské MHD z 87 procent spokojeni, jde o obdobný výsledek jako před dvěma lety.

Cestující podle průzkumu kladou při posuzování kvality služby důraz na přesnost provozu (z 92 procent), kapacitu spojů (90 procent), ceny jízdného (90 procent) a návaznost mezi spoji. Pověřený ředitel Ropidu Pavel Procházka podotkl, že při další práci s dopravním systémem bude ROPID k výsledkům průzkumu přihlížet. „Zejména důležitost jednotlivých kvalitativních aspektů bude vodítkem při nastavování společných standardů veřejné dopravy,“ naznačil.

Integrovaná doprava se bude dále rozrůstat – chtějí to cestující i úřady

Oslovení cestující v průzkumu z 54 procent podpořili další rozšiřování integrovaného dopravního systému za hranicemi Prahy. Právě to plánuje pražský magistrát i středočeský krajský úřad. Po letech, kdy si představitelé obou úřadů nerozuměli a bývalý středočeský hejtman dokonce hrozil úplným odstřihnutím Pražské integrované dopravy od středních Čech, začala loni na podzim příprava propojení Pražské a Středočeské integrované dopravy do jednotného systému. „Propojení Středočeské a Pražské integrované dopravy může odstranit přepravní duplicity, tj. překrývání spojů na jedné trase, a zlepšit fungování veřejné hromadné dopravy při zpožděních,“ popsal očekávané fungování společného integrovaného dopravního systému středočeský hejtman Josef Řihák (ČSSD).

Během února by měl být hotový harmonogram vzniku společného dopravního systému. Výsledkem by měla být například lepší návaznost spojů a také propojení tarifů integrované dopravy obou krajů do jednoho. Je ale otázka, jak bude nový tarifní systém vypadat, PID a SID využívají zcela odlišné modely – v Praze a jejím okolí je tzv. pásmový systém zpoplatňující cestování z Prahy do určité vzdálenosti, v rámci jednoho pásma se ale ocitají například Beroun i Milovice, Středočeská integrovaná doprava používá zónový tarif zpoplatňující cestování mezi různými oblastmi. Jeho součástí ale není Praha.

Vydáno pod