Do pražských ulic vyrazil druhý elektrobus, chystá se i třetí

Praha – Druhý typ elektrobusu začal testovat pražský dopravní podnik. Až do příštího úterý by se na lince 216 měl objevovat malý autobus na elektrický pohon, tentokrát od východočeské strojírny SOR. Oproti elektrobusu od Siemensu testovanému před dvěma týdny se SOR EBN 8 nedobíjí z troleje, nýbrž ze zásuvky. Dopravní podnik oznámil, že bude v testech elektrobusů pokračovat i nadále.

Osmimetrový elektrobus SOR pohání vodou chlazený asynchronní šestipólový trakční motor o výkonu 120 až 180 kW/400 V s trakčním polovodičovým měničem napájeným lithium-iontovými akumulátory s kapacitou 300 Ah. Nabíjení není tak zajímavé jako u siemensu testovaného v Praze nedávno, zajišťuje ho třífázová zásuvka. Podle výrobce by plně nabitý autobus měl v městském provozu ujet 150 až 180 kilometrů, nabíjení potom trvá až osm hodin.

Dopravní podnik léta využíval výhradně vozidla s naftovým motorem. I při posledním velkém nákupu standardních a kloubových autobusů až po ostré kritice část objednávky pozměnil ve prospěch hybridního pohonu. Nyní se ale od nafty začíná odvracet. „Závislost na ropných palivech je třeba trvale snižovat a elektřina se dá získat i z obnovitelných zdrojů. Po zkouškách celoelektrického vozidla s průběžným dobíjením nyní rádi vyzkoušíme další odlišný typ,“ řekl při zahájení zkoušek elektrického Soru technický ředitel DPP Jan Šurovský. Obchodní ředitel společnosti SOR Jindřich Chudý upozornil, že typ EBN 8 v minulosti již pražskými ulicemi jezdil. „Bylo to však pouze na jeden den. Současné testování tak lépe ukáže, jak naše vozidlo dokáže obstát v porovnání s konkurencí,“ poznamenal.

Zkoušky elektrobusů zahájil dopravní podnik v době, kdy organizátor dopravy ROPID připravuje novou midibusovou linku, která má vést uličkami Starého Města. První test proběhl před dvěma týdny, vůz typu Siemens Rampini zapůjčil dopravnímu podniku výrobce. Jeho provoz vzbudil velkou pozornost i díky krátkému úseku dvoupólového trakčního vedení, z něhož se elektrobus na konečné dobíjel. Testovací jízdy ale skončily předčasně – během mrazivé noci stál autobus venku a zamrzlo mu odpružení. Podle Jiřího Štábla z DPP ale samotné zkušební jízdy proběhly bez komplikací, vůz v náročném pražském terénu řádně jezdil i dobíjel se. Dopravní podnik již oznámil, že má nabídku k testování ještě od třetího výrobce.

Elektrobusy se do Prahy vrátily po čtyřech letech. V roce 2010 zahajovaly provoz na malostranské lince 292 elektrobusy, které ale dopravní podnik nakonec kvůli poruchovosti vyřadil.