Radní schválili společnou dopravu pro Prahu a střední Čechy

Praha - Plán na integraci pražské a středočeské veřejné dopravy dnes schválila rada hlavního města. Magistrát si od toho slibuje efektivnější fungování veřejné dopravy - jednotné jízdné a jízdní řády a lepší využití příměstských linek v Praze a naopak. Kdy by ale ke sloučení dopravy obou krajů mohlo dojít, je zatím ve hvězdách. Záměr musí projednat ještě středočeská rada.

„Ideou integrace je heslo: Jedna jízdenka, jeden tarif a jedna síť,“ řekl radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09). Spojení má přinést efektivnější využití veřejné dopravy a finanční úspory. Jak velké, ale zatím není jasné. 

Integrovaný dopravní systém s sebou přinese propojení městské a regionální dopravy na všech úrovních - propojí železnici, metro, tramvaje, autobusy, trolejbusy, ale také třeba přívozy či lanovky. Zároveň také přinese využití příměstské dopravy pro obsluhu města a prodloužení městských linek pro obsluhu regionu. Cestující by jezdili podle jednotného tarifu. 

Z dopravního hlediska integrace odstraní přepravní duplicity a zlepší funkčnost dopravy během mimořádných situací nebo při zpoždění spojů. V novém systému by pro Prahu a střední Čechy vznikl jeden koordinátor, který by tvořil tarify jízdného či plánoval trasy a tvořil jízdní řády, což si momentálně dělá každý kraj sám. 

Podle Pařízka je nyní sedm oblastí, kde je třeba dokončit integraci autobusových linek. Jedná se o Mělnicko-Neratovicko, Kladno a Slaný, Rakovnicko, Štěchovice a Sedlčany, okolí Mladé Boleslavi, Beroun-Rudná a Příbram. 

Sloučení obou systémů veřejné dopravy již schválily výbory dopravy pražského i středočeského zastupitelstva, nyní by měla materiál projednat i rada Středočeského kraje. Pokud plán projde i tady, musí se oba kraje dohodnout na společném financování. „Kdy ke shodě dojdeme, nelze nyní říct,“ řekl Pařízek. Organizace Ropid, která nyní dopravu ve městě a jeho okolí organizuje, nyní vypracuje finanční analýzu a integraci následně projednají Praha i Středočeský kraj.