Za havířovské nádraží se postavila komora architektů, chce z něj památku

Havířov – Česká komora architektů (ČKA) vyzvala ministry dopravy a kultury, aby zastavili plánovanou demolici nádražní budovy v Havířově a namísto toho jí přiznali památkovou ochranu. Komora považuje nádraží za jedinečný příklad architektury 60. let. České dráhy, kterým patří, ovšem v minulém týdnu oprášily rozhodnutí budovu zbourat a uvolnit tak místo společnému terminálu veřejné dopravy.

Již dříve se snažilo havířovské občanské sdružení Důl architektury zabránit demolici nádražní budovy jejím prohlášením za kulturní památku. Neuspělo, České dráhy ale loni přípravy jejího zbourání přerušily. Nyní se k myšlence vrátily – a zpět je i snaha o památkovou ochranu. Tentokrát o ni žádá Česká komora architektů. „Nádraží v Havířově je dílem Josefa Hrejsemnou a vzniklo v letech 1964 až 1969. Je jednou z kvalitních ukázek architektury 60. let a jeho historická i kulturní hodnota pro region je zcela nezpochybnitelná,“ charakterizoval nádražní budovu místopředseda komory Josef Smutný. Dodal, že nádraží patří ke světově uznávanému vkladu českých architektů v oblasti industriálního dědictví.

ČKA vyzvala ministra dopravy Antonína Prachaře, aby se havířovského nádraží také zastal. Když tak učinil jeho předchůdce Zdeněk Žák, dráhy přestaly o demolici uvažovat. Prachař ovšem je podle mluvčího svého úřadu Tomáše Neřolda stoupencem stavby dopravního terminálu, kterému má stará budova udělat místo.

ČD původně zdůvodňovaly zbourání stavby především jejím nákladným provozem – je ve špatném stavu, špatně izoluje a v zimě je obtížné vytopit ji. Navíc je pro současné potřeby příliš velká. Za obnovením příprav bourání stojí i hrozící finanční postih. „Vypovězení smlouvy s Havířovem by bylo velmi komplikované a způsobilo by finanční ztráty. Proto (dozorčí rada ČD) revokovala svůj předchozí postoj a rozhodla se pokračovat v jednání o projektu nového dopravního terminálu,“ vysvětlil Tomáš Neřold.

Stavba terminálu, který propojí železniční, autobusovou a automobilovou dopravu, je společný projekt ČD a města. Autobusy budou zastavovat v blízkosti železničních nástupišť, poblíž bude také velké parkoviště. Podle informací radnice by se dráhy měly postarat o stavbu nové odbavovací budovy a město upravit prostor před nádražím.

Celkové náklady na stavbu činí zhruba 200 milionů korun. Havířovští zastupitelé ji schválili v roce 2011, letos již měla být hotová.