Premiér na návštěvě Moravy: Slíbil víc peněz pro nemocnice

Blanensko - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je na návštěvě jižní Moravy. V Blansku jednal se starosty a dalšími představiteli regionu. Diskutovali například o financování blanenské nemocnice či plánech na stavbu rychlostní silnice R43.

Starosta Blanska Ivo Polák (ČSSD) jednal se svým stranickým kolegou premiérem Bohuslavem Sobotkou například o financování blanenské nemocnice. Městské zdravotnické zařízení trpí, stejně jako další nemocnice v republice, výpadkem příjmů z poplatků za pobyt v nemocnici, které od ledna zrušil Ústavní soud. „Výpadek v naší nemocnici je asi 6 milionů korun za rok,“ potvrdil Polák. Starosta jednal s premiérem o tom, zda a jak může vláda městským nemocnicím pomoci s dofinancováním výpadku.

„Vláda připravuje balíček, který by se měl týkat stabilizace financování zdravotní péče. Je naprosto nezbytné, aby vláda ještě v letošním roce poslala nemocnicím dodatečné finanční prostředky,“ ujistil premiér s tím, že návrh z dílny ministra zdravotnictví počítá pro nemocnice se dvěma miliardami korun navíc.

Starosta Polák také zmínil železniční trať, která přetíná Blansko na dvě poloviny. S premiérem debatoval o možnostech vybudovat několik železničních nadjezdů, aby byly obě části města propojeny.

Brífink Bohuslava Sobotky po jednání se starostou Blanska (zdroj: ČT24)

Silnice R43 je prioritou

Na pořad jednání přišly i plány na výstavbu rychlostní silnice R43, která má více propojit Jihomoravský a Pardubický kraj. Přípravy stavby se táhnou léta. Premiér dnes starostu ujistil, že by byl rád, aby vláda v přípravách na stavbu výrazně pokročila, případně aby se začalo co nejdříve stavět. „Na Blanensku vznikla v poslední době spousta pracovních míst. Ale stávající dopravní infrastruktura je bohužel úzkým hrdlem. Pokud mají přijít noví zaměstnavatelé a ti stávající se mají rozšiřovat, je nutné řešit napojení na dálnici,“ dodal Sobotka.

Plány na stavbu R43 by měly podle něj projít revizí a při příští návštěvě jižní Moravy chce k tomuto tématu svolat samostatnou schůzku. 

Výstavba rychlostní silnice R43

Budoucí rychlostní silnice R43 spojí dálniční tah D1 v blízkosti města Brna s rychlostní silnicí R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Necelých 80 kilometrů dlouhá silnice R43 má zlepšit dopravní připojení významných sídel v Jihomoravském a Pardubickém kraji se zbytkem republiky, snížit dopravní zatížení Brna a okolí a komunikace má být součástí mezinárodní silnice E461 Svitavy – Brno – Vídeň.

Plány na stavbu pocházejí už ze 40. let, kdy měla být součástí spojnice Vídně a Vratislavi. Stavba začala v roce 1939, práce byly zastaveny v roce 1942 v důsledku vojenských neúspěchů a ekonomických potíží nacistického Německa. Z celkové délky bylo rozestavěno jen 85 km mezi Městečkem Trnávka a obcí Hrušovany. Po válce byl dokončen pouze čtyřkilometrový úsek Troubsko – Bystrc známý dnes pod názvem Hitlerova dálnice. Obnovení výstavby bylo schváleno v 60. letech jako dálnice D43 v trase podél stávající silnice I/43  z Brna do Svitav.

V 70. letech byla započata výstavba v úseku Troubsko – Bystrc, která sloužila jako součást Masarykova okruhu a dosud slouží jako výpadovka z bystrckého sídliště směrem na jih. Koncem 80. let byly plány pozměněny a namísto dálnice D43 má být vybudována rychlostní silnice R43.

Od konce 90. let se práce soustředily především na úsek Troubsko - Kuřim, kdy byla při hledání průchodu trasy R43 brněnskou aglomerací zpracována řada variant.

Kraj prosazoval dostavbu silnice od Moravské Třebové přes brněnské části Kníničky a Bystrc a napojení na D1. Hned několik občanských sdružení naopak prosazuje vedení trasy západněji od Brna takzvanou Boskovickou brázdou. Napojení R43 na D1 by tak bylo umístěno západněji od Brna.

Zdroj: Oficiální stránky projektu

Odpoledne zamířil premiér do Boskovic, kde ho čekaly spíše soukromé schůzky se spolustraníky ze sociální demokracie. Bohuslav Sobotka už na začátku března dorazil do Brna, aby podpořil výstavbu distribučního centra firmy Amazon v Brně.